Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (15)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (15)
  • Forskning og metode (5)
  • Barnehage (4)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (3)
  • Digitalisering (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • Nord Universitet (2)
  • Universitetet i Agder (2)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (2)
  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • NTNU (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Mari Gjerstad (1)
  • Anne Marit Valle (1)
  • Arve Hansen (1)
  • Catrine Torbjørnsen Halås (1)
  • Cecilie Bonnevie (1)
  • Egil Galaaen Gjølme (1)
  • James McGuirk (1)
  • Kari Kolbjørnsen Bjerke (1)
  • Karine Stjernholm (1)
  • Kristin Føsker Hagemann (1)
  • Kristin Holte Haug (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Kåre Sigvald Fuglseth (1)
  • Maiken Risan (1)
  • Rose Martin (1)
  • Runa Brandal Myklebust (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Trude Evenshaug (1)
Kronikk

Framtidens lærerutdanning

Kronikk: Vi vet at det akkurat nå er et akutt behov for lærere som er i stand til å veilede og utvikle mennesker i en stadig mer kompleks og utfordrende verden.

Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Nord Universitet
Kronikk

Praktisk kunnskap og profesjons­utdanningene

KRONIKK: Spørsmålet er ikke om utdanningen skal være forskningsbasert eller erfaringsbasert, men hvordan vi kan skape gode utdanninger som lærer studentene å arbeide med praksis og erfaringer på akademisk vis.

Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Nord Universitet
Kronikk

Det ukjente potensialet med todelte stillinger i lærerutdanningen

Delte stillinger, kombinasjonsstillinger, praksislærer 2 eller praksis-toere? I dag brukes ulike begrep om lærere som deler arbeidsuka si mellom skolen og høyere utdanning. Det er på tide at dette vage stillingsbegrepet fylles med innhold.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no 4/2022
Kronikk

Vi må diskutere muligheter for større spesialisering innenfor læreryrket

Debatt: Lærerorganisasjoner og politikere må tenke nytt for å øke læreryrkets attraktivitet.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Å fjerne nettbrett fra undervisningen fratar elever og lærere mange muligheter

KRONIKK: Debatten om digitalisering i skolen må nyanseres, skriver skoleforsker.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Svømmeundervisning ute krever trygge lærere

Nå som deler av svømmeundervisningen skal foregå utendørs, er det mye nytt for lærerne også. Men vi kan finne ut av det ved å samarbeide.

Publisert: 13.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling

Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Kvar er dei mannlege lærarane?

Løn og lite erfaring med barn er blant årsakene til at fleire kvinner enn menn blir lærarar. Men det skortar på kunnskap og tiltak for å å få fleire menn inn i skulen, skriv Runa Brandal Myklebust.

Publisert: 04.09.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

La barna få lære flere språk fra første klasse

- Det finnes ingen gode grunner til å utsette innføring av fremmedspråkopplæring så lenge som vi gjør nå.

Publisert: 03.10.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Behold kompetansen i praksisfeltet

Barnehagelærere tar masterutdanning, men vender sjeldent tilbake til barnehagen. Er det til barnas beste?

Publisert: 04.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Kronikk

Hva med dannelsen?

Nå må du ha karakteren 4 i matte for å bli en god lærer. Men det er ikke nok å være flink i fag for å bli en god lærer.

Publisert: 03.10.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Barnehagelærerutdanningens digitale tilstand – eller stillstand?

Utdannes barnehagelærere med den nødvendige digitale profesjonskompetanse for å jobbe i dagens og framtidens barnehage? Mitt svar er nei.

Publisert: 17.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Kronikk

Vekk med pedagogikken?

Kunnskapsministeren vil gjøre lærere til profesjonsutøvere framfor pedagoger. Det er en dårlig idé, skriver Trude Evenshaug i denne kronikken.

Publisert: 23.02.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk

Politikk, informasjon og kunnskap

Politikere forventer at lærere skal arbeide kunnskapsbasert. Men hva slags kunnskap er det egentlig politikerne baserer seg på? Når norske resultater i internasjonale prøver blir brukt til å karakterisere utdanningssystemet vårt, er trenden at man trekker slutninger og generaliserer langt ut over det testene kan si noe om.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Kronikk

Omsorg er fjernet!

Omsorgsbegrepet mangler i Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Rammeplanen må vurderes på nytt og omsorgsbegrepet gjeninnføres!

Publisert: 10.12.2014 Hentet fra Første steg 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo