Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (4)
  • Ledelse (4)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Organisering (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Carl Fredrik Dons (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Kristin Norum Skoglund (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Øystein Gilje (1)
Kronikk

Kan læring bli bedre med både ark og app?

KRONIKK: Skjermene i barneskolen bekymrer foreldre og politikere. Både i Norge og Sverige bevilges det nå mer offentlige midler til trykte læremidler. Er dette forskningsbaserte beslutninger? Hva vet vi egentlig om balansen mellom papir og skjerm i norske klasserom?

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra forskning.no
Podcast

Podkast: Er norske skoleledere i ferd med å flagge ut pedagogikken til teknogigantene?

Den nye digitale tilstanden er i ferd med å endre skolene, pedagogikken og læringen til elevene våre. – På tide å få begge hendene på rattet, mener professor Ola Erstad og forfatter Lena Lindgren.

Publisert: 26.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Skoleledelse – koronakrisen som innovasjon i norsk skole

Skoleledere har under koronaepidemien fått erfaring med å lede en skole i en periode med brå og uforutsigbare endringer. Dette kan man trekke veksler på når skolen etter hvert skal tilbake til normal drift.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel

Hjemmeundervisningen under koronastengte skoler

Lærerne har hatt relativt få problemer med å gjennomføre den digitale undervisningen, men større utfordringer med å følge opp sårbare elever. Det viser en ny analyse.

Publisert: 01.06.2020 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo