Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Ledelse (5)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Forskning og metode (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Organisering (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Cecilie Dalland (1)
  • Christian Lomsdalen (1)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Ingvil Bjordal (1)
  • Lavdim Alihajdaraj (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
Fagartikkel

Ledelse er nøkkelen til å inkludere alle barn i barnehagen

For å få til en barnehage som inkluderer alle barn, er det viktig å lede sammen med andre.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagfellevurdert

Markedsretting av utdanning og strukturell rasisme

Ulikhetsskapende prosesser kan foregå innenfor tilsynelatende nøytrale og etablerte samfunnsinstitusjoner. Disse prosessene er et resultat av komplekse forhold der materielle og kulturelle forhold samt individuelle og strukturelle forhold virker sammen.

Publisert: 14.06.2023 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Årg. 7) 1/2023
Fagartikkel

Foreldrene som ville bytte ut en homofil lærer

Hvilke grenser gjelder for fritaksretten i norsk skole, og hvordan balanseres den opp mot for eksempel ansattes rettigheter? Et foreldrepar fra Rogaland så det som problematisk at deres barn skulle lære om seksuelt mangfold, spesielt når læreren som stod for undervisningen, var homofil.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagfellevurdert

Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning

I de nordiske landene er det bred politisk enighet om at skolen skal være inkluderende for alle elever, og alle elevers rett til en god offentlig skole er en sterk sosialt, demokratisk og kulturelt forankret verdi. Samtidig vet vi at det å lykkes med inkludering og det å skape inkluderende undervisning i skolen, er en kontinuerlig utfordring.

Publisert: 30.09.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel

Skoleledere mangler rutiner for inkludering av minoritetsspråklige elever

Resultatene i en fersk doktorgradsavhandling viser at det er lite kollektiv innsats blant skoleledere for å imøtekomme utfordringer knyttet til inkludering av og tilrettelegging for minoritetsspråklige elever i videregående skole.

Publisert: 15.06.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo