Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Ledelse (9)
  • Læreplaner (9)
  • Skoleutvikling (9)
  • Forskning og metode (5)
  • Organisering (3)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (2)
  • Bodil Svendsen (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Elin Bø Morud (1)
  • Helene Soldal (1)
  • Jorunn Møller (1)
  • Kirsten Elisabeth Thorsen (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Mette Meidell (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Thomas Dahl (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagfellevurdert

Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør

Denne studien undersøker hvordan skoleeier kan bidra til utvikling i skolen ved å være en aktiv aktør i skolenes utviklingsarbeid. Tre faktorer viser seg å ha særlig betydning: tillit, mestringstro og handlingsrom.

Publisert: 07.03.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2023
Artikkel

Ledere i skolen fungerer som entreprenører for å få innført nye læreplaner

Norske skoleledere må håndtere både uklare og sprikende forventninger knyttet til innføringen av nytt læreplanverk, og er kreative i rollen. Men forskere er usikre på konsekvensene.

Publisert: 16.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning?

Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid.

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Podcast

Slik får du selvtillit til å puste liv i LK20

Det nye læreplanverket, LK20, er nå innført, og denne gangen har skolene fått stor frihet til å tolke det selv. Så hvem er det egentlig som styrer skolene for tida? Hvor får de selvtilliten fra?

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Mellom administrasjon og faglig-pedagogisk arbeid – rektorrollen i reformtid i Norge

Profesjonalisering av skoleledelse er en utvikling vi har kunnet se i mange land og som kan ses i sammenheng med desentralisering og tydeligere mål- og resultatstyring av offentlig sektor. Med Kunnskapsløftet ble den norske skolelederen et utdanningspolitisk omdreiningspunkt og ansett å være en viktig endringsagent i implementeringen av reformen.

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 23 1/2022
Artikkel

LK20: Eksterne aktører bidrar til styring av skolene på «armlengdes avstand»

Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Lærersamarbeid i grunnskolen

Lærersamarbeid skal bidra til felles engasjement og læring for å forbedre den enkelte lærers og skolens felles praksis. En masterstudie viser at læreres samarbeidstid var «overorganisert» og i liten grad bidro til å utvikle deres egen praksis. Lærerne opplevde at kollegasamarbeid om egen undervisning var mest meningsfullt.

Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Fagfornyelsen – utfordringer og muligheter for skoleledere

Skolen møter i dag et fornyet krav om omstilling og effektivisering av ressursbruken, samtidig som det forventes en kontinuerlig utvikling. En skoleleder må håndtere både behov for stabilitet og krav om forandring innenfor et felt med sterke spenninger.

Publisert: 22.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Video

Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen

De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene?

Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo