Kronikk Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga? DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk Kan læring bli bedre med både ark og app? KRONIKK: Skjermene i barneskolen bekymrer foreldre og politikere. Både i Norge og Sverige bevilges det nå mer offentlige midler til trykte læremidler. Er dette forskningsbaserte beslutninger? Hva vet vi egentlig om balansen mellom papir og skjerm i norske klasserom? Publisert: 12.10.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hva er egentlig en tillitsreform? Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs. Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Kronikk Leder eller venn? Å lede tidligere kolleger byr ofte på utfordringer som må håndteres gjennom bevisste valg. Publisert: 12.09.2018 Hentet fra Handelshøyskolen BI
Kronikk Slik kan sjefen fremme kreativitet og innovasjon Ny forskning kaster lys over hvordan ledere kan bidra til kreativitet og innovasjon hos sine medarbeidere. Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Handelshøyskolen BI
Kronikk Lærervurdering, eller hva vi nå skal kalle det… Kunnskapssenter for utdanning har nylig publisert en systematisk kunnskapsoversikt om lærervurdering. Hensikten med lærervurdering er både å få informasjon om læreres arbeid og å bruke informasjonen til læring og utvikling. Men ofte samles det inn store mengder data, uten at man kommer i gang med læringsog utviklingsprosessene. Så hvordan kan skoler lære å lære av vurdering? Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014