Podcast BluPodden: Programmering gjennom lek I denne episoden av BluPodden snakker vi om programmering, realfag og vitenskapen sin plass i barns læring. Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Skjermbruken til ungane dine er kanskje meir kreativ enn du trur Minecraft og legoklossar, skogskongler og Super Mario-stjerner. Kanskje er det berre vi vaksne som skil skarpt mellom skjerm-leik og anna leik? Publisert: 15.02.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barn leker fortsatt som i gamle dager Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Lærerrommet: Hva er god bruk av teknologi i barnehagen? Hva skjer i en barnehage med digital praksis? Hvordan unngå at barna blir passive? Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Engelsk — Fagfellevurdert “We Need Sound Too!” Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories Together Artikkelen ser nærmere på hva som skjer når to grupper med seks barnehagebarn (4-5-åringer) og én barnehagelærer skaper multimodale digitale fortellinger sammen. Datamaterialet viser at lyden er viktig for barna. Publisert: 12.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 3/2020
Artikkel Elever leker seg til kunnskap Hvordan få barn og unge til å bli interessert i vitenskap? La dem leke, lage og kode, mener forskerne. Publisert: 18.08.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Dansk — Artikkel Svært for børn at oversætte fra skærm til virkelighed Børn i dag bruger meget af deres fritid foran skærmen og mindre på ophold udendørs. Det kan få konsekvenser for deres viden om verden, skriver forsker. Publisert: 08.01.2018 Hentet fra Videnskab.dk