Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Podcast (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (7)
  • Lek (7)
  • Barnehage (3)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Marianne Undheim (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Theresa Schilhab (1)
  • Unni Skoglund (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

BluPodden: Programmering gjennom lek

I denne episoden av BluPodden snakker vi om programmering, realfag og vitenskapen sin plass i barns læring.

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Skjermbruken til ungane dine er kanskje meir kreativ enn du trur

Minecraft og legoklossar, skogskongler og Super Mario-stjerner. Kanskje er det berre vi vaksne som skil skarpt mellom skjerm-leik og anna leik?

Publisert: 15.02.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn leker fortsatt som i gamle dager

Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Lærerrommet: Hva er god bruk av teknologi i barnehagen?

Hva skjer i en barnehage med digital praksis? Hvordan unngå at barna blir passive?

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Engelsk — Fagfellevurdert

“We Need Sound Too!” Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories Together

Artikkelen ser nærmere på hva som skjer når to grupper med seks barnehagebarn (4-5-åringer) og én barnehagelærer skaper multimodale digitale fortellinger sammen. Datamaterialet viser at lyden er viktig for barna.

Publisert: 12.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 3/2020
Artikkel

Elever leker seg til kunnskap

Hvordan få barn og unge til å bli interessert i vitenskap? La dem leke, lage og kode, mener forskerne.

Publisert: 18.08.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Dansk — Artikkel

Svært for børn at oversætte fra skærm til virkelighed

Børn i dag bruger meget af deres fritid foran skærmen og mindre på ophold udendørs. Det kan få konsekvenser for deres viden om verden, skriver forsker.

Publisert: 08.01.2018 Hentet fra Videnskab.dk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo