Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (5)
  • Lek (5)
  • Barnehage (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Tora Myklebust Optun (1)
Artikkel

Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat

Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av fordelane ved å nytte «lekbasert læring» i småtrinna i skulen.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring

Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skapar større rom for leik i barnehagen

Kan meir bevegelse, leik og utforsking gi oss ein betre barnehage? Det banebrytande forskingsprosjektet MoveEarly vil teste ut dette. No er prosjektet tildelt 25 millionar frå Norges forskingsråd.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

"Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring."

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Faglighet i barnehagen

Leken er en viktig del av fagligheten i barnehagen.

Publisert: 02.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo