Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Lek (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Line Fredheim Storvik (3)
  • Ina Midttveit (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Leiv Gunnar Lie (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
Artikkel

– Humor er helt nødvendig for barna

Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere.

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Artikkel

Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning

Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra.

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

– Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør

Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna.

Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

Voksne bør involvere seg mer i barnas lek

Hvor aktivt bør voksne involvere seg i lek og andre situasjoner? Barnehageforsker har gode råd.

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mer læring og mindre skole i barnehagen

Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek.

Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ta vare på tvilen!

Usikkerhet og tvil er nødvendige vilkår for at de ansatte i barnehagen skal kunne ta beslutninger og gjøre etiske vurderinger, mener barnehageforsker.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

"Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring."

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo