Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Lek (4)
  • Barnehage (3)
  • Barnetrinn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)

Artikkelkilde

  • Barn (4)

Artikkelforfatter

  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Gunilla Eide Isaksen (1)
  • Lillian Pedersen (1)
  • Maja Reinåmo Olsson (1)
  • Maria Øksnens (1)
  • Ragnhild Røe Norderhus (1)
Fagfellevurdert

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

Det kan se ut til at barn i hovedsak ser på lek som sin egen aktivitet. Mange barn, både i barnehage og skole, opplever at de voksne sjelden deltar aktivt i lek. Det er heller ikke alle barn som ønsker voksne velkommen inn som deltakere i leken. Like fullt påvirkes barns lek av hvordan den blir oppfattet og gitt rom for av ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 23.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Fagfellevurdert

Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen

Hvordan beskriver folk i ulike aldre sine minner om lekemuligheter, lekemiljø og lekekamerater slik de husker det fra sin egen barndom. Har leken endret seg over generasjoner, og tror de voksne at barn i dag leker mindre enn barn gjorde før?

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Barn (Vol. 39) 1/2021
Fagfellevurdert

En studie av barnehagebarns redesign av medieuniverset Ninjago

I denne studien analyseres en gruppe barnehagebarns samtale og språklige uttrykk i en fargeleggingsaktivitet med figurer fra et medieunivers eksemplifisert med legoverdenen Ninjago. Hensikten med studien er å undersøke barnas språklige redesign av Ninjago.

Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Fagfellevurdert

Når barna møter leikeplassen – eit kjønnsperspektiv på barnas rørslemoglegheiter

I dei norske og nordiske barnehagane har uteleik tradisjonelt vore prioritert, og barna brukar mykje tid ute. Uteleik kan føregå på ulike plassar, men barna brukar mest tid på barnehagens leikeplass. Kva skjer i møtet mellom barna og plassen, frå eit kjønnsperspektiv? Kva karakteriserer dei potensielle romma gutar og jenter skaper og kva rørslemoglegheiter fremjar dei?

Publisert: 18.06.2019 Hentet fra Barn (Vol. 37) 2/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo