Artikkel – Det er ikke lek om vi må leke Er lærerstyrt lek egentlig lek? Det syns ikke nødvendigvis skolestarterne. Mer frilek i skolen vil kunne styrke klassemiljøet og fellesskapet, mener forsker. Publisert: I går Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel – Ikke alltid riktig å avbryte barns røffe lek Barn driver med røff lek, i dag som før i tiden. Hva er likt og hva har endret seg? Forskere har sett nærmere på dette, og har en klar anbefaling til dagens foreldre og ansatte i barnehage og skole. Publisert: 31.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Barn leker fortsatt som i gamle dager Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Elever leker seg til kunnskap Hvordan få barn og unge til å bli interessert i vitenskap? La dem leke, lage og kode, mener forskerne. Publisert: 18.08.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Overbeskyttende voksne kan skade barna Barn av overbeskyttende foreldre risikerer å få flere psykiske plager som voksne. Skader vi barna av misforstått kjærlighet? Publisert: 21.06.2018 Hentet fra NTNU