Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Lek (7)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (7)

Artikkelforfatter

  • Ann Sofi Larsen (1)
  • Berit Zachrisen (1)
  • Borgunn Ytterhus (1)
  • Cato Tandberg (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Karen Marie Eid Kaarby (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Trond Løge Hagen (1)
  • Yngve Rosell (1)
Fagfellevurdert

Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap

Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende.

Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek

Denne artikkelen undersøker barns konstruksjon av identitetsfortellinger i barnehagen. Studien legger et sosiologisk perspektiv til grunn for drøftingen og undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek.

Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?

Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager.

Publisert: 26.11.2020 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Fagfellevurdert

Ute er de, men hva gjør barn under tre år ute i barnehagen?

Denne studien viser at at ett- til toåringene gis færre utfordringer enn to- til treåringene. Det tilrettelegges mer for bevegelseslek for to- til treåringene, og det tilrettelegges noe mer for bevegelseslek enn naturfaglig lek og læring. I tillegg er det faglige innholdet i interaksjonene mellom barn og ansatte utydelig.

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 2019 (Temanr.)
Fagfellevurdert

Klatring i trær og hyttebygging: - om barns lek og lekesteder ute

Typisk for lek i naturen er at  barna leker flere sammen. De sosiale relasjonene bygges gjennom fysisk nærhet mer enn verbal kommunikasjon.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert

Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet.

Lekeapparater er ikke alltid barns førstevalg i utelek. Denne undersøkelsen viser at barn foretrekker varierte og uforutsigbare lekemiljø hvor de kan skape sin egen fantasilek med bruk av pinner, steiner og andre tilgjengelig løsmaterialer.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert

Potensialer i ubestemmelige øyeblikk

Det ubestemmelige i barnehagen er det uforutsigbare som konstant skjer i en barnehage og som personalet må forholde seg til. Denne artikkelen beskriver hvordan disse øyeblikkene fører til samtaler og refleksjoner rundt etikk og skjønnsmessige vurderinger.

Publisert: 08.12.2014 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 8) 2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo