Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Lek (6)
  • Barnehage (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Fysisk helse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (6)

Artikkelforfatter

  • Ann Christin Helgesen Bjørke (1)
  • Anne-Line Bjerknes (1)
  • Hege Heiestad (1)
  • Ingirid Geirsdatter Heald Kjær (1)
  • Karin Hognestad (1)
  • Lene Cherize Haugland Sirevåg (1)
  • Markus Lindholm (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Åse Kari Hansen Wagner (1)
Kronikk

Vi må snakke mer om lekens egenverdi og mindre om lekens nytteverdi

Debatt: Barn lærer utvilsomt når de leker, men de leker ikke for å lære.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra forskning.no
Kronikk

«Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?»

Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette?

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Elevene trenger ikke mer frilek, men skolen har mye å lære av barnehagen

Uorganisert frilek og å velge bort læring er ikke veien å gå for norske førsteklassinger, skriver professor Åse Kari H. Wagner.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra forskning.no
Blogg

Robuste barn vokser på (og i) trær!

Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barn bør ikke lære å sitte stille

KRONIKK: Nysgjerrighet og vitebegjær må være trumfkort i barnehagen.

Publisert: 11.03.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Læringspress i barnehagen fremmer ikke kunnskapsglede eller nysgjerrighet

DEBATT: Tempo og læringsinnhold i barnehager bør styres av barna, og ikke av de voksne.

Publisert: 27.11.2018 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo