Kronikk Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddelavhengighet har gått gjennom årevis av behandling og oppfølging uten å få en diagnose for sine lærevansker eller psykiske utviklingshemming. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra forskning.no
Omtale Hva betyr familierisiko og hjemmemiljøet for barn med lese- og skrivevansker? Dysleksi og andre språklige vansker er i høy grad arvelige. Zahra Esmaeeli forsker på hva man kan gjøre for barn som er i risikosonen. Publisert: 18.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Tilpasning til voksenlivet – samspillet mellom generelle lærevansker, psykososiale vansker og spesialpedagogiske hjelpetiltak Det å ha psykososiale vansker eller generelle lærevansker har store konsekvenser for seinere livsløp. Mange lever allerede i tjueåra i en avhengig posisjon i økonomisk forstand. Publisert: 06.12.2016 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 19) 3/2016
Omtale Dysleksistudien i Tromsø Dysleksi ikke er begrenset til skriftspråkvansker. Longitudinelle studier har vist at barn som senere får lese- og skrivevansker har en rekke karakteristiske ”symptomer” allerede i førskolealder. Publisert: 06.01.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel Lesetiltak i sommerferiene kan redusere sosiale forskjeller Prinsippet om likeverdig opplæring for alle danner grunnlaget for det norske utdanningssystemet. Likevel har forskere og politikere gjentatte ganger pekt på forskjeller i skoleresultater relatert til sosiale forskjeller. En systematisk oversikt tyder på at det kan være mulig å redusere sosiale forskjeller i leseferdigheter i løpet av sommerferiene. Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagfellevurdert Arv, miljø og dysleksi - Metoder, hovedfunn og implikasjoner for praksis Artikkelen tar for seg hvilke metoder som brukes for å studere forholdet mellom arv og miljø og dysleksi og avkoding, hovedfunn fra slike studier og eventuelle praktiske implikasjoner fra disse funnene. Publisert: 08.03.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2012