Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)
  • Fagartikkel (7)
  • Blogg (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (21)
  • Lesing og muntlig ferdighet (21)
  • Skriving (5)
  • Barnetrinn (4)
  • Digitalisering (3)
  • Norsk (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (8)
  • Bedre skole (3)
  • Spesialpedagogikk (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Læringsbloggen (2)
  • Acta Didactica (1)
  • NTNU (1)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (2)
  • Jan Erik Klinkenberg (2)
  • Marika Vartun (2)
  • Monica Melby-Lervåg (2)
  • Alexandra Halsan (1)
  • Anne Helene Strand-Andersen (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Edle Bentsen (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Gerd Grimsæth (1)
  • Gitte N. Gjersdal (1)
  • Grete Stabæk (1)
  • Helge Holgersen (1)
  • Hilde Kolstad Danielsen (1)
  • Jørgen Frost (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Oddny Judith Solheim (1)
  • Per Henning Uppstad (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
  • Vigdis Lothe Waaler (1)
Fagartikkel

Muligheter og begrensninger ved bruk av digital diktering i skolen

Digital diktering innebærer å skrive ved å snakke til en pc, mobil eller et nettbrett. Diktering kan bidra til at noen elever opplever færre hindringer i skriveprosessen og en større grad av mestring, men det kan også by på utfordringer.

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Helhetslesing som et redskap for faglig og sosial inkludering for elever med store sammensatte lærevansker

Denne artikkelen beskriver hvordan man kan benytte Helhetslesing for å utvikle grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving for elever med store sammensatte lærevansker. Ved å benytte denne metoden kan elevene arbeide på sitt nivå med de samme kunnskapsmålene i Kunnskapsløftet som resten av klassen, noe som bidrar til større deltagelse i klassefellesskapet.

Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel

Kvalitetssikring av språk- og leseopplæringen for elever med behov for støtte

Denne artikkelen tar for seg forebygging, diagnostisering og tiltak overfor barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.

Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing

Norske skoler har plikt til å tilby egnet intensiv opplæring i lesing til elever på 1. til 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter. På sporet er et eksempel på hvordan intensiv opplæring kan gjennomføres overfor elever som strever med å komme i gang med lesing på første trinn.

Publisert: 20.11.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel

Lese- og skriveteknologi som inkluderingsredskap

«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum.» Med god opplæring i lese- og skriveteknologi kan elever med lese- og skrivevansker få større mestring i skolehverdagen.

Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

God språkforståelse gjør barnehagebarnet bedre rustet for skolen

Et godt utviklet språk i tidlig alder er avgjørende for senere leseforståelse i skolen. Ny forskning viser betydningen av gode språkferdigheter allerede i barnehagealder.

Publisert: 01.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Spesifikke vansker med leseforståelse: Når ordene ikke gir mening

Noen barn har vansker med å forstå meningen med det de leser, selv om de har god ordavkoding og leseflyt. Dette er et problem som er relativt nyoppdaget, og har derfor fått lite oppmerksomhet i skolen.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Blogg

Får barn egentlig bedre språk av å bli lest for hjemme eller viser det arvelighet?

Jeg har ofte utredet barn som har vist seg å ha store språkvansker og i tilbakemeldingssamtalen til foreldre vektlagt betydningen av at de skal lese mer for barnet og snakke mye med barnet. Jeg er vel neppe alene om dette rådet, det er kanskje det mest vanlige rådet til foreldre til barn som strever med språk og lesing.

Publisert: 17.03.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel

Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen»

Mange er opptatt av at elever skal ha høy nok lesehastighet. Men det er slett ikke sikkert at en elev som leser med høy hastighet har god leseflyt og leseforståelse. Man bør derfor jobbe med lesekvalitet, ikke bare hastighet, skriver universitetslektor Edle Bentsen.

Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hva gjør vi med gutter som ikke kan lese?

Gutter er mye dårligere enn jenter til å lese. Forskjellene har vært ganske stabile over 15 år. Ny kunnskap gir håp, om den bare blir brukt.

Publisert: 06.09.2017 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert

Glem ikke morfemet i leseopplæringen

– det spiller en viktig rolle for leseforståelsen.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Artikkel

Fagspesifikk skriving på barneskolen

Kan barneskoleelever som sliter med lesing og skriving drar nytte av fagspesifikke skrivepraksiser?

Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke)

Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker. Det som kanskje ikke er like mye vektlagt er hva vi vet fra forskning om dette tiltaket. Hvem skal med? Hvorfor skal det være intensivt, er det bedre enn å trekke det ut over tid? Hvor lenge skal det vare? Hva skal det inneholde?

Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

Er jentene egentlig bedre å lese enn gutter – eller gir prøvene feil bilde?

I leseprøver på skolen ligger jentene foran guttene, i alle aldersgrupper, og i alle land. Men hos unge voksne, er det plutselig ikke lenger forskjell på kvinner og menns leseferdigheter. Hvorfor er det sånn? Kan svaret ligge i måten prøvene er utformet på?

Publisert: 28.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Kan oppdage risiko for lese- og skrivevansker

Ved hjelp av noen sjekkpunkter kan lærere oppdage risiko for lese- og skrivevansker allerede når førsteklassingene begynner på skolen.

Publisert: 19.08.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

– Grip inn tidlig og intensivt når barnet strever med lesing

Barn i 8-9 årsalderen som strever med lesing trenger intensivøkter med fokus på ordenes betydning og form for å forbedre leseferdighetene.

Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

På sporet: Tidlig innsats virker

Etter ett år med På Sporet er forskerne ved Lesesenteret enige: Tidlig innsats virker for å oppdage og hjelpe elever med lese- og skrivevansker.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Dataspel kan fange opp dysleksi hos minoritetselevar

Minoritetselevar er overrepresenterte i spesialundervisninga, men likevel får nesten ingen i denne gruppa ei dysleksidiagnose. Dermed kan mange gå glipp av viktig hjelp. No undersøker forskarane i På Sporet-prosjektet om eit dataspel kan fange opp minoritetselevar som har dysleksi.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Nyutdannede allmennlærere og deres opplevelse av egen faglige kompetanse i leseopplæring generelt og av elever med lesevansker spesielt

Nyutdannede lærere opplever at de mangler kunnskap og kompetanse både i leseopplæring og om lesevansker. Det fører til at kartleggingsmateriell ikke brukes som utgangspunkt for tilrettelegging av arbeidsmåter i leseopplæring.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagartikkel

Utvikling av avkoding og leseflyt

Denne artikkelen har som formål å gi en kortfattet redegjørelse for ny forskning og teori om hvordan avkoding og leseflyt utvikles og hvordan vansker med disse ferdighetene bør behandles. Tiltakene eksemplifiseres med leseprogrammet «Tempolex – bedre lesing» som artikkelforfatteren har bidratt til utviklingen av. (se faktaboks)

Publisert: 02.03.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo