Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (8)
  • Lesing og muntlig ferdighet (8)
  • Barnetrinn (3)
  • Skriving (3)
  • Digitalisering (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (8)

Artikkelforfatter

  • Alexandra Halsan (1)
  • Edle Bentsen (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Linda Refvik (1)
Artikkel

Lese- og skriveteknologi som inkluderingsredskap

«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum.» Med god opplæring i lese- og skriveteknologi kan elever med lese- og skrivevansker få større mestring i skolehverdagen.

Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen»

Mange er opptatt av at elever skal ha høy nok lesehastighet. Men det er slett ikke sikkert at en elev som leser med høy hastighet har god leseflyt og leseforståelse. Man bør derfor jobbe med lesekvalitet, ikke bare hastighet, skriver universitetslektor Edle Bentsen.

Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Fagspesifikk skriving på barneskolen

Kan barneskoleelever som sliter med lesing og skriving drar nytte av fagspesifikke skrivepraksiser?

Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Er jentene egentlig bedre å lese enn gutter – eller gir prøvene feil bilde?

I leseprøver på skolen ligger jentene foran guttene, i alle aldersgrupper, og i alle land. Men hos unge voksne, er det plutselig ikke lenger forskjell på kvinner og menns leseferdigheter. Hvorfor er det sånn? Kan svaret ligge i måten prøvene er utformet på?

Publisert: 28.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Kan oppdage risiko for lese- og skrivevansker

Ved hjelp av noen sjekkpunkter kan lærere oppdage risiko for lese- og skrivevansker allerede når førsteklassingene begynner på skolen.

Publisert: 19.08.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

På sporet: Tidlig innsats virker

Etter ett år med På Sporet er forskerne ved Lesesenteret enige: Tidlig innsats virker for å oppdage og hjelpe elever med lese- og skrivevansker.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Dataspel kan fange opp dysleksi hos minoritetselevar

Minoritetselevar er overrepresenterte i spesialundervisninga, men likevel får nesten ingen i denne gruppa ei dysleksidiagnose. Dermed kan mange gå glipp av viktig hjelp. No undersøker forskarane i På Sporet-prosjektet om eit dataspel kan fange opp minoritetselevar som har dysleksi.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Elever skriver bedre med modelltekster

Ny forskning ved Lesesenteret viser at bruk av modelltekster i undervisningen gir elever inspirasjon og kunnskap til å skrive gode tekster i alle fag – helt i tråd med revisjonen av Kunnskapsløftet.

Publisert: 31.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo