Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Omtale (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (7)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Psykisk helse (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Lesesenteret (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Tidsskrift for velferdsforskning (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Emmy Elizabeth Langøy (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Kirsten Braatveit (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Rune Kvalsund (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
Podcast

Podkast: Erna Solberg snakker om dysleksi

Vi inviterer til en åpen og uformell samtale om dysleksi med Høyre-leder Erna Solberg og professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 24.06.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Kronikk

Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det

KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddelavhengighet har gått gjennom årevis av behandling og oppfølging uten å få en diagnose for sine lærevansker eller psykiske utviklingshemming.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra forskning.no
Omtale

Hva betyr familierisiko og hjemmemiljøet for barn med lese- og skrivevansker?

Dysleksi og andre språklige vansker er i høy grad arvelige. Zahra Esmaeeli forsker på hva man kan gjøre for barn som er i risikosonen.

Publisert: 18.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Tilpasning til voksenlivet – samspillet mellom generelle lærevansker, psykososiale vansker og spesialpedagogiske hjelpetiltak

Det å ha psykososiale vansker eller generelle lærevansker har store konsekvenser for seinere livsløp. Mange lever allerede i tjueåra i en avhengig posisjon i økonomisk forstand.

Publisert: 06.12.2016 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 19) 3/2016
Omtale

Dysleksistudien i Tromsø

Dysleksi ikke er begrenset til skriftspråkvansker. Longitudinelle studier har vist at barn som senere får lese- og skrivevansker har en rekke karakteristiske ”symptomer” allerede i førskolealder.

Publisert: 06.01.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel

Lesetiltak i sommerferiene kan redusere sosiale forskjeller

Prinsippet om likeverdig opplæring for alle danner grunnlaget for det norske utdanningssystemet. Likevel har forskere og politikere gjentatte ganger pekt på forskjeller i skoleresultater relatert til sosiale forskjeller. En systematisk oversikt tyder på at det kan være mulig å redusere sosiale forskjeller i leseferdigheter i løpet av sommerferiene.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagfellevurdert

Arv, miljø og dysleksi - Metoder, hovedfunn og implikasjoner for praksis

Artikkelen tar for seg hvilke metoder som brukes for å studere forholdet mellom arv og miljø og dysleksi og avkoding, hovedfunn fra slike studier og eventuelle praktiske implikasjoner fra disse funnene.

Publisert: 08.03.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo