Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (21)
  • Blogg (2)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (23)
  • Lesing og muntlig ferdighet (23)
  • Skriving (4)
  • Lese- og skrivevansker (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Barnehage (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Lekser (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (23)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (10)
  • Anne Håland † (1)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Monica Gundersen Mitchell (1)
Artikkel

Mange måter å fortelle på

Ofte blir barns fortellerkompetanse vurdert utfra om fortellingene deres er strukturert med innledning, hoveddel og avslutning. Men det finnes mange forskjellige måter å fortelle på, og andre trekk enn struktur er vel så karakteristiske for førskolebarns fortellinger, mener Trude Hoel.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Førsteklassingene bør lære alle bokstavene før jul

Norske førsteklasser bruker ett år på å lære bokstavene. Men all forskning viser at det er best å lære bokstavene så raskt som mulig.

Publisert: 11.08.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

På sporet: Tidlig innsats virker

Etter ett år med På Sporet er forskerne ved Lesesenteret enige: Tidlig innsats virker for å oppdage og hjelpe elever med lese- og skrivevansker.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo