Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (9)
  • Mangfold og integrering (9)
  • Norsk som andrespråk (8)
  • Norsk (2)
  • Voksenopplæring (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Jonas Yassin Iversen (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Lene Anundsen (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Marianne Takvam Kindt (1)
  • Mathilde Bjørnset (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Nora Valen (1)
  • Pauline Book (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Video

Læring for livet (11) Flerspråklighet

Martyna Golba begynte i norsk skole uten å kunne ett ord norsk. Nå er hun snart lærer, og erfaringene hun gjorde seg tar hun med seg inn i yrket.

Publisert: 28.02.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Lesesenteret
Podcast

Språk: Å lære norsk som polsk er lettere enn omvendt

PODKAST: På norsk snakker man med korte setninger og fyllord som «jo» og «nettopp», mens på polsk åpner avansert grammatikk for å leke med ord. Men hvordan er det egentlig å lære norsk – som polsk?

Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Denne artikkelen dreier seg om hvordan lærerne konstruerer sin versjon av norskfaget innenfor den særskilte undervisningskonteksten de arbeider i. Hvilke emner skal prioriteres, hva slags tekster og arbeidsmåter?

Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Kronikk

Elever med ulike bakgrunner er en styrke

Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Norskopplæring for voksne: – Bruk det du har, uansett språk!

– Transspråking krever at læreren tør å slippe taket i faget og språket hun kan godt og er mer detektiv enn lærer. Da kan magi oppstå! sier forsker Joke Dewilde.

Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse?

Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser.

Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021
Artikkel

Samtaler over bøker gjør tospråklige barn sterkere i norsk

Samtaler over bøker der minoritetsspråklige foreldre og barnehagelærere samarbeider om å lese og snakke med barnet, har vist seg å være en virkningsfull språklæringsmetode for barn med norsk som andrespråk.

Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet

En undersøkelse blant grunnskolelærerstudenter viser at studentene opplever flerspråklighet som en utfordring de må lære å håndtere. Samtidig er de innstilt på å finne fram til kompromisser som balanserer ulike hensyn, og som også kan utnytte flerspråklighet som en ressurs.

Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel

ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner

Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo