Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (4)
  • Motivasjon (4)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Digitalisering (1)
  • Læremidler (1)
  • Muntlig språk (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Lesesenteret (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Erik Engblad (1)
  • Roy-Morten Østerbøl (1)
Artikkel

Vil bygge sterkere undervisningskultur

Flere av årets meritterte undervisere var samlet i Forskningsparken, hvor kunnskap og erfaringer ble delt gjennom forumet Pedagogisk akademi.

Publisert: 28.11.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Nå skal lesegleden opp i SFO!

Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og skal inspirere til lek, leseglede og inkludering.

Publisert: 13.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Lesing og konsentrasjon: - Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene

Studenter ved Universitetet i Oslo allierer seg mot skjermene for å finne tilbake til konsentrasjonen, og lese bedre.

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvordan kan skolen hjelpe elever som har lite av både leseferdigheter og leselyst?

Ifølge ny forskning har tiltak som skal motivere til lesing og styrke leseferdighetene positiv effekt på elevers leseutvikling.

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo