Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Skriving (7)
  • Barnetrinn (4)
  • Lese- og skrivevansker (3)
  • Digitalisering (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (7)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (3)
  • Anne Håland † (1)
  • Linda Refvik (1)
Artikkel

Førsteklassinger på hjemmeskole skriver brev til læreren

Førsteklassingene ved Vaulen skole skriver brev til læreren sin to ganger i uka når de har hjemmeskole. Det motiverer – og er god skrivetrening!

Publisert: 29.03.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Raske bokstaver: Utnytt mulighetene!

I førsteklasser som går gjennom alle bokstavene før jul, ligger det store muligheter for en spennende lese- og skriveundervisning.

Publisert: 05.01.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lese- og skriveteknologi som inkluderingsredskap

«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum.» Med god opplæring i lese- og skriveteknologi kan elever med lese- og skrivevansker få større mestring i skolehverdagen.

Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?

Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Læring gjennom leik på 1. trinn

Me kan utnytta rolleleiken i begynneropplæringa i mykje større grad enn mange gjer i dag. For leiken opnar opp for elevane sitt eige initiativ og trong til utforsking og eksperimentering. Men korleis kan skulen nytta denne leikekompetansen i lese- og skriveopplæringa? Førsteamanuensis Anne Håland viser korleis elevar på 1. trinn skriv, les og leiker i Sjukehusleiken.

Publisert: 16.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Fagspesifikk skriving på barneskolen

Kan barneskoleelever som sliter med lesing og skriving drar nytte av fagspesifikke skrivepraksiser?

Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Kan oppdage risiko for lese- og skrivevansker

Ved hjelp av noen sjekkpunkter kan lærere oppdage risiko for lese- og skrivevansker allerede når førsteklassingene begynner på skolen.

Publisert: 19.08.2016 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo