Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (49)
  • Blogg (6)
  • Fagartikkel (4)
  • Omtale (4)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (64)
  • Barnetrinn (23)
  • Digitalisering (12)
  • Barnehage (10)
  • Lese- og skrivevansker (8)
  • Skriving (7)
  • Tester og kartlegging (6)
  • Norsk (5)
  • Muntlig språk (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Lekser (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (64)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (27)
  • Alexandra Halsan (3)
  • Anne Håland † (2)
  • Edle Bentsen (2)
  • Trude Hoel (2)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Monica Gundersen Mitchell (1)
  • Per Henning Uppstad (1)
  • Stefan Samuelson (1)
  • Trond Egil Toft (1)
  • Unni Fuglestad (1)
Artikkel

– Lesing er ofte kaotisk

– Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjonalt lesesenter. No skal ho konkurrere i forskingsformidling.

Publisert: 28.01.2025 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen

Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge lærerne er på seg selv, og dette har betydning for både klassemiljøet og elevenes lesing.

Publisert: 19.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Nå skal lesegleden opp i SFO!

Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og skal inspirere til lek, leseglede og inkludering.

Publisert: 13.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Hvis norske elever skal bli bedre lesere, må det en skikkelig innsats til

Årets elever på 5. og 8. trinn gjør det svakere i lesing sammenlignet med i 2022. Det viser resultatene fra årets nasjonale prøver. Resultatene er i tråd med norske elevers resultater i den internasjonale undersøkelsen PIRLS 2021.

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Lesesenteret, Utdanningsdirektoratet
Artikkel

For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste

Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være gode og interessante å snakke om, og leksene må kobles på den øvrige undervisninga i norsktimene.

Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Kartleggingsprøvene i lesing

På disse sidene finner du informasjon om de nye kartleggingsprøvene i lesing for 3. trinn, og materiell for å følge opp elever som skårer under oppfølgingsgrensen i lesing. Nye kartleggingsprøver for 1. trinn kommer våren 2023.

Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker

Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsker Monica Gundersen Mitchell. Hun oppfordrer lærere til å lese høyt på ungdomsskolen.

Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk

Morer vi oss til døde?

Sjølv om det mogleg at det er at noko anna enn litteraturen har blitt viktig, er det lite som tyder på at litteraturen er død. Men nettbrettet sine vilkår ser ut til å ha fått bli det rådande paradigmet i samfunnet – og nå til sist i skolen, skriv professor Per Henning Uppstad.

Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

La dei eldste elevane lese for dei yngste

Litterære møter på tvers av alder er ein meiningsfull aktivitet som har fordelar både for dei eldste og dei yngste, skriv Monica G. Mitchell.

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller

Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker.

Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim

Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen

Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best.

Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Førsteklassinger på hjemmeskole skriver brev til læreren

Førsteklassingene ved Vaulen skole skriver brev til læreren sin to ganger i uka når de har hjemmeskole. Det motiverer – og er god skrivetrening!

Publisert: 29.03.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Slik får du sving på lesinga

Trenger barna et ekstra puff for å få lest i disse hjemmeskole-tider? Her er våre beste råd for å få dem i gang – også for foreldre med litt mange ting på tapetet samtidig.

Publisert: 24.03.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Raske bokstaver: Utnytt mulighetene!

I førsteklasser som går gjennom alle bokstavene før jul, ligger det store muligheter for en spennende lese- og skriveundervisning.

Publisert: 05.01.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Elever blir engasjerte av vanskelig litteratur

Ungdomsskoleelever har mye å by på når de må lese og forstå vanskelige tekster uten lærerens hjelp, viser en ny doktorgrad.

Publisert: 13.11.2019 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

God leseopplæring med gode (lese)lærarar

Ein dyktig lærar løftar lesekompetansen til elevane høgare enn ein kan forventa ut frå føresetnadane deira. Kva er det då desse lærarane gjer? Studiar viser at det er ein del fellestrekk ved lærarar som lukkast spesielt godt med å støtta elevane sine i lesinga og læringa. Når ein ønsker å arbeida systematisk med lesing kan det vera nyttig å sjå nærare på kva som kjenneteiknar leseopplæringa i desse klasseromma.

Publisert: 27.08.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Fire tegn på at ettåringen din er (på veg til å bli) en leser*

Leser du for ettåringen din? Har du lagt merke til at ettåringer som er vante med å bli lest for, har lært seg mye om det å være en leser allerede?

Publisert: 07.08.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Å lese bøker på fritida er viktigere enn mange har trodd

Hvis du trenger et argument for å ta ungdommen med på biblioteket, kommer det her.

Publisert: 24.06.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Rask tilgang til bokstavene gjør at flere førsteklassinger blir gode lesere

Førsteklassinger som får tilgang til alle bokstavene raskere, har mindre sannsynlighet for å ha lave leseferdigheter ved slutten av skoleåret, viser en fersk studie fra Lesesenteret.

Publisert: 12.06.2019 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo