Fagfellevurdert «Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen? Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert Hvordan forstå barns aldersnormale seksualitet i barnehagen? Små barns seksualitet blir både faglig og politisk anerkjent som en naturlig og sunn side av deres lek og utvikling. Likevel viser mange studier at foreldre og pedagoger har et komplisert og ambivalent forhold til barns seksuelle atferd og lek. Publisert: 26.01.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6, 2020
Artikkel Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet. Publisert: 08.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Dobbelt så mange gutter som jenter får utsatt skolestart Flest gutter begynner ett år senere på skolen og flest jenter begynner tidligere. Men forskerne er usikre på om det er ulik modenhet som er forklaringen. Publisert: 30.01.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no