Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (6)
  • Læreplaner (6)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NIFU (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Johan W. Andersen (1)
  • Andrea Kjekshus Reite (1)
  • Ingri Elise Mardal (1)
  • Janne Lund (1)
  • Ole Jacob Madsen (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Siri Håvås Haugland (1)
  • Siw T. Killengreen (1)
Fagfellevurdert

Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet

Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Artikkel

Tema: Kontroversielle tema

Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken.

Publisert: 28.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Musikkundervisning med kjønn og seksualitet er ikke bare-bare

Norske musikklærere synes det er utfordrende, og forbundet med stor risiko, å undervise om kjønn og seksualitet i klasserommet.

Publisert: 28.08.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Gutter har størst utbytte av en mer strukturert læreplan i førskolen

Det finnes betydelige kjønnsforskjeller i viktige ferdigheter allerede før barna begynner på skolen. Selv om høye investeringer i barnehagen er motivert av å fremme like muligheter i utdanning, virker deltakelse å ha mindre effekt på gutter enn jenter.

Publisert: 07.12.2023 Hentet fra NIFU
Fagfellevurdert

Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen

Sosiale utfordringer ser ut til å være særlig utbredt og betydningsfullt for jenter, samtidig som jenter mestrer ved nettopp å engasjere seg i relasjoner.

Publisert: 20.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Podcast

PRIDE og skolen: undervisning om kjønn og seksualitet

Osloskolens oppfordring til deltagelse i PRIDE har vakt reaksjoner, og det sirkulerer foreldreopprop mot "kjønnsforvirrende undervisning". – Undervisning som utfordrer tradisjonelle forståelser av kjønn og seksualitet er viktig for at alle barn skal oppleve inkludering og tilhørighet i skolen, sier forsker Beate Goldschmidt-Gjerløw.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo