Engelsk — Fagartikkel Generation Z, Social Media, AI, and Mental (Ill)Health and Education Hvor sikre kan vi være på at jenters mentale helse særlig er påvirket av langvarig bruk av sosiale media? Har forskningen bommet på målet, og burde vi derfor være forsiktige med å være for sikre? Eller vet vi nok til å iverksette føre-var-prinsippet? Publisert: 07.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert Unges utsatthet for digitale seksuelle krenkelser Hvor vanlig er ulike digitale seksuelle krenkelser og hvordan henger ulike individuelle kjennetegn sammen med risiko for utsatthet? Publisert: 25.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 4) 1/2023
Artikkel Dataspel: – Gutane blir følgde med argusauge To av tre norske gutar spelar dataspel dagleg. Men er det mor eller far som bekymrar seg mest? Svaret vil kanskje overraske. Publisert: 08.02.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Dataspill: Fortsatt en kjønnsdelt verden Foreldre har bekymret seg for barn og unges, og særlig gutters tidsbruk på dataspill i 30 år. Samtidig er det en uro for at jenter faller fra i dataspill-verdenen. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel – Nakenbilder er nåtidens kjærlighetsbrev Hvorfor deler ungdom nakenbilder på sosiale medier? Ny studie gir innblikk i det kommersielle og sosiale presset ungdommene står i. Publisert: 22.04.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Media oppmuntrer til digital generasjonskonflikt Media tegner et ganske skremmende bilde av barn og unges hverdagsliv på nett. Sånt kan det bli generasjonskonflikt av, mener forskere fra NOVA ved OsloMet. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Deling av nakenbilder Barn helt ned i 9-årsalderen har delt nakenbilder av seg selv på nett, i følge politiet. Hva er skolens ansvar? Hva skal foreldre gjøre? Publisert: 24.04.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel - Ungdommer er naive i møte med Instagram Når de ser at Justin Bieber står i en bokser fra Calvin Klein, oppfatter de dette som et tips til dem og ikke som reklame, sier OsloMet-forsker Lisbeth Elvebakk. Publisert: 06.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet