Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (7)
  • Forskning og metode (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgrep (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (7)

Artikkelforfatter

  • Beate Goldschmidt-Gjerløw (1)
  • Christian Lomsdalen (1)
  • Helga Aune (1)
  • Ingerid Bø (1)
  • Irene Trysnes (1)
  • Marianne Gulli (1)
  • Minela Košuta (1)
  • Peder Haug (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
Fagartikkel

Fanget i stereotypiene. Minoritetsgutters erfaringer med å vokse opp i Norge

Minoritetsnorske gutter og menn opplever ofte negative forventninger i kombinasjon med krav om å ta seg sammen. Resultatet kan bli en tristhet, redsel og ensomhet som aldri blir synlig for de som er satt til å hjelpe.

Publisert: 06.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

Foreldrene som ville bytte ut en homofil lærer

Hvilke grenser gjelder for fritaksretten i norsk skole, og hvordan balanseres den opp mot for eksempel ansattes rettigheter? Et foreldrepar fra Rogaland så det som problematisk at deres barn skulle lære om seksuelt mangfold, spesielt når læreren som stod for undervisningen, var homofil.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

#MeToo i skolen: Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet

Seksuell trakassering er blitt svært vanlig i skolen, og for unge som utsettes for dette, kan det være en stor belastning. Gjennom å ta slike hendelser på alvor og bruke dem aktivt i undervisningen kan man bidra både til å bedre skolemiljøet og legge grunnen for demokratiske holdninger hos elevene.

Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Stress i skolen – en systematisk kunnskapsoversikt

Det kan ikke dokumenteres at elevers opplevelse av skolepress har økt vesentlig de siste 20 årene. Skolen bør likevel bidra aktivt ved å hjelpe elever til å mestre stress og balansere krav og forventninger. Dette gjelder særlig den elevgruppen som rapporterer både stress og psykiske helseproblemer.

Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel

Likestilling - et brudd med stereotypiene

Når gutter faller, slutter eller går ut av skolen med dårligere karakterer, så kan det være et resultat av manglende likestilling. Likeså det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og den høye andelen av deltidsarbeid blant kvinner. En grundigere forståelse av hva likestilling reelt innebærer, kan også bli et viktig bidrag til integrering av innvandrere i det norske samfunnet.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Kjønn og likestilling i barnehage og skole - Et forsømt felt

Menneskerettserklæringen sier at det ikke er lov å forskjellsbehandle folk etter kjønn. Norge er regnet som ett av de land som ligger lengst fremme på dette området, men heller ikke vi er i mål. Vi har fortsatt enn jobb å gjøre – også i barnehager og skoler.

Publisert: 23.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagartikkel

Korleis kvinnelege og mannlege lærarar underviser

Jentene klarer seg betre på skulen enn gutane. Dei får betre karakterar, dei viser meir positiv åtferd, dei får mindre spesialundervisning og dei har meir positive haldningar til verdien av skulegang. Ut frå funn i prosjektet Kvalitet i opplæringa skriv Peder Haug i denne artikkelen at det likevel ikkje er mogleg å påvise at det har skjedd ei feminisering av arbeidet i skulen.

Publisert: 01.07.2010 Hentet fra Bedre skole 4/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo