Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (13)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (13)
  • Barnehage (5)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Overgrep (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (7)
  • Første steg (3)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)

Artikkelforfatter

  • Beate Goldschmidt-Gjerløw (1)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Christian Lomsdalen (1)
  • Helga Aune (1)
  • Ida Sagstuen (1)
  • Ingerid Bø (1)
  • Irene Trysnes (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Marianne Gulli (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Minela Košuta (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Peder Haug (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Rune Johan Krumsvik (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Vigdis Foss (1)
  • Vilde Håkansson (1)
Engelsk — Fagartikkel

Generation Z, Social Media, AI, and Mental (Ill)Health and Education

Hvor sikre kan vi være på at jenters mentale helse særlig er påvirket av langvarig bruk av sosiale media? Har forskningen bommet på målet, og burde vi derfor være forsiktige med å være for sikre? Eller vet vi nok til å iverksette føre-var-prinsippet?

Publisert: 07.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel

Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen

Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Fanget i stereotypiene. Minoritetsgutters erfaringer med å vokse opp i Norge

Minoritetsnorske gutter og menn opplever ofte negative forventninger i kombinasjon med krav om å ta seg sammen. Resultatet kan bli en tristhet, redsel og ensomhet som aldri blir synlig for de som er satt til å hjelpe.

Publisert: 06.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

Foreldrene som ville bytte ut en homofil lærer

Hvilke grenser gjelder for fritaksretten i norsk skole, og hvordan balanseres den opp mot for eksempel ansattes rettigheter? Et foreldrepar fra Rogaland så det som problematisk at deres barn skulle lære om seksuelt mangfold, spesielt når læreren som stod for undervisningen, var homofil.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

#MeToo i skolen: Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet

Seksuell trakassering er blitt svært vanlig i skolen, og for unge som utsettes for dette, kan det være en stor belastning. Gjennom å ta slike hendelser på alvor og bruke dem aktivt i undervisningen kan man bidra både til å bedre skolemiljøet og legge grunnen for demokratiske holdninger hos elevene.

Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Kjønnsforskjeller i ungdoms opplevde tilfredshet med utseende, selvoppfatning og selvhevdelse

Denne artikkelen tar for seg en studie basert på selvrapportering der 691 elever, hvorav 369 jenter og 322 gutter, fra åttende til tiende klassetrinn har svart på en nettbasert spørreundersøkelse. Funnene blir drøftet i lys av tidligere forskning og Bourdieus teori om sosial og kulturell kapital.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Stress i skolen – en systematisk kunnskapsoversikt

Det kan ikke dokumenteres at elevers opplevelse av skolepress har økt vesentlig de siste 20 årene. Skolen bør likevel bidra aktivt ved å hjelpe elever til å mestre stress og balansere krav og forventninger. Dette gjelder særlig den elevgruppen som rapporterer både stress og psykiske helseproblemer.

Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel

Skaper vi språkforskjeller mellom jenter og gutter i barnehagen?

Denne artikkelen handler om at statistikk og forskning de siste årene stadig har fremstilt gutter som «tapere» i utdanningssystemet som helhet og spesielt når det gjelder språklig kompetanse. Forfatteren av denne artikkelen ønsker å sette søkelyset på om disse språklige forskjellene mellom jenter og gutter kan bli skapt allerede i barnehagen. Erfaringer, funn og resultater fra egen kvalitativ barnehageforskning blir presentert i artikkelen.

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2016
Fagartikkel

Likestilling - et brudd med stereotypiene

Når gutter faller, slutter eller går ut av skolen med dårligere karakterer, så kan det være et resultat av manglende likestilling. Likeså det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og den høye andelen av deltidsarbeid blant kvinner. En grundigere forståelse av hva likestilling reelt innebærer, kan også bli et viktig bidrag til integrering av innvandrere i det norske samfunnet.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Kjønn og likestilling i barnehage og skole - Et forsømt felt

Menneskerettserklæringen sier at det ikke er lov å forskjellsbehandle folk etter kjønn. Norge er regnet som ett av de land som ligger lengst fremme på dette området, men heller ikke vi er i mål. Vi har fortsatt enn jobb å gjøre – også i barnehager og skoler.

Publisert: 23.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagartikkel

Korleis kvinnelege og mannlege lærarar underviser

Jentene klarer seg betre på skulen enn gutane. Dei får betre karakterar, dei viser meir positiv åtferd, dei får mindre spesialundervisning og dei har meir positive haldningar til verdien av skulegang. Ut frå funn i prosjektet Kvalitet i opplæringa skriv Peder Haug i denne artikkelen at det likevel ikkje er mogleg å påvise at det har skjedd ei feminisering av arbeidet i skulen.

Publisert: 01.07.2010 Hentet fra Bedre skole 4/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo