Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (6)
  • Barnehage (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (6)

Artikkelforfatter

  • Jan-Henrik Kulberg (4)
  • Knut Jul Meland (2)
Artikkel

Opprop fra forskere om utenforskap blant barn og unge

Hva står på spill når barn og unge risikerer sosial ekskludering? USN har ledet et prosjekt som nå legger fram politikkanbefalinger og en forskningsbasert utdanningsmodell som fremmer sosial inkludering.

Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Nå blir det enklere å inkludere samiske perspektiv i skolen

Forskere ved USN har laget et verktøy som hjelper lærere og lærerutdannere å ha med samiske perspektiv i undervisningen.

Publisert: 24.06.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Unge flyktninger i Norge klarer seg bedre på skolen enn i Danmark og Finland

– Vi ser likevel at unge flyktninger i Sverige gjør det aller best i skolen, sier professor Ketil Eide.

Publisert: 25.09.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Barn ønsker å være inkluderende

Barn bryr seg ikke om etniske og kulturelle forskjeller og vil gjerne inkludere andre barn, viser funn fra stort internasjonalt forskningsprosjekt.

Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Mangler kunnskap om minoriteter

- Det finnes klare kunnskapshull om samer og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen og i lærebøker i skolen, sier redaktører for ny bok.

Publisert: 16.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Skal forske på inkluderende barnehager

Hvordan kan barnehagen bidra til mer inkluderende samfunn? HSN skal hjelpe EU med å finne svaret.

Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo