Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (13)
  • Mangfold og integrering (13)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Profesjonsforskning (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samisk (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Jan-Henrik Kulberg (2)
  • Arve Hansen (1)
  • Bushra Fatima Syed (1)
  • Hallvard Kvale (1)
  • Janne Solberg (1)
  • Johanne Ilje-Lien (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Màre Helander (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Kronikk

Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling

Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Forskningsnotat

Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø?

Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag.

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst

I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Artikkel

Norge har Nordens høyeste andel private barnehager

Ny ISF-rapport ser på forholdet mellom offentlige, kommersielle og ideelle barnehager i de fem nordiske landene.

Publisert: 06.12.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagfellevurdert

Bildebøker for å synliggjøre familiemangfold i barnehagen

Denne studien undersøker hvordan 33 norske solomødre ønsker at barnehagen skal speile og synliggjøre familiemangfold. Informantene anbefalte å gjøre dette ved bruk av bildebøker, og ønsket at barnehagen skulle tilby barna bøker om familiemangfold.

Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2021
Artikkel

Kultursensitiv omsorg i flerkulturelle barnehager

Alle barn skal behandles likeverdig i barnehagen. Men likeverdig behandling blir ofte forvekslet med lik behandling. En slik sammenblanding kan gi barna svært ulike forutsetninger for å delta i fellesskapet, mener forsker.

Publisert: 11.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Samtaler over bøker gjør tospråklige barn sterkere i norsk

Samtaler over bøker der minoritetsspråklige foreldre og barnehagelærere samarbeider om å lese og snakke med barnet, har vist seg å være en virkningsfull språklæringsmetode for barn med norsk som andrespråk.

Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Å få øye på det tause som blir "sagt": En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver

Hvordan kan barnehagepersonalets oppmerksomhet mot egne kroppslige og estetiske tegn være en inngang til å (be)gripe og la seg berøre av barnas uartikulerte perspektiver?

Publisert: 29.08.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5/2019
Artikkel

Barn ønsker å være inkluderende

Barn bryr seg ikke om etniske og kulturelle forskjeller og vil gjerne inkludere andre barn, viser funn fra stort internasjonalt forskningsprosjekt.

Publisert: 11.02.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Inkludering i barnehagens fellesskap: Samarbeid mellom minoritetsfamilien og barnehagens personale - En systematisk litteraturgjennomgang 2012-2017

Hva vet vi om vellykket inkludering og samarbeid? Hvordan tilrettelegges det for gode møter mellom familiene og barnehagene? Har forskning fra de siste årene kunnet vise vei når det gjelder barnehagers møter med familier med minoritetsbakgrunn, og funnet fram til hva som virker med hensyn til å skape en inkluderende praksis? Review-studien vurderer behovet for videre forskning og praksis som viser nyankomne familiers møte med det som for dem er en ukjent institusjon. Jeg ønsker med denne studien å løfte fram forskning som har ressursperspektivet i fokus, og som dermed kan bidra til økt kunnskap om inkluderingsprosessen.

Publisert: 21.11.2018 Hentet fra Paideia nr. 16/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

Kindergarten Practice: The Situated Socialization of Minority Parents

Barnehager er institusjoner med egne normer og rutiner. Når man som forelder har barn i barnehagen sosialiseres man inn i den lokale kulturen i barnehagen. Hvordan foregår slike prosesser, og har foreldrenes etniske og kulturelle bakgrunn betydning for hvordan de ansatte utøver sosialiseringsfunksjonen sin?

Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education 2018, Vol. 2
Omtale

Skal forske på inkluderende barnehager

Hvordan kan barnehagen bidra til mer inkluderende samfunn? HSN skal hjelpe EU med å finne svaret.

Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Er det mange måter å være norsk på?

Det religiøse mangfoldet blir ikke godt nok ivaretatt i barnehagen i dag. Den kristne protestantismen blir bekreftet som «den norske felleskulturen», en samfunnskultur i entallsform. Mens andre religioner og kulturer blir privatisert som «hjemmets kultur». Dermed kan det se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.

Publisert: 09.11.2015 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo