Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)

Artikkeltema

  • Barnehage (11)
  • Mangfold og integrering (11)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Hørselsvansker (1)
  • Lek (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Synsvansker (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (3)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Barn (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla M.M. Worren (1)
  • Elvira Svartaas (1)
  • Eric Kimathi (1)
  • Gunnar Magnus Eidsvåg (1)
  • Gunnhild Bergset (1)
  • Hilde Hjertager Lund (1)
  • Janne Solberg (1)
  • Johanne Ilje-Lien (1)
  • Kathrine Rønning Tvinnereim (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Marianne Hedlund (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Tina Binfield-Skøie (1)
Fagfellevurdert

Å leke barnet inn

En kvalitativ studie om barn og ansattes perspektiver på å fremme inkludering av alle barn i barnehagen.

Publisert: 07.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagfellevurdert

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen?

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers

Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager?

Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert

Like barn leker best? Likhetens flertydighet

På tross av et stadig mer differensiert samfunn, har likhetstankegangen stått sterkt i det norske samfunnet. Hvordan uttrykker barnehagelærere forståelse av likhet, og hvordan kan dette få betydning for flerkulturelle barns deltagelse i barnehagen?

Publisert: 29.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

«Det er veldig forskjellig fra hjemlandet mitt»: Migrantforeldres erfaringer med kommunikasjon og samhandling med barnehagepersonalet

Hvordan kan barnehagefeltet mildne overgangen for foreldre med migrasjonsbakgrunn når barnet deres skal starte i en norsk barnehage?

Publisert: 18.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 3/2023
Fagfellevurdert

«Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen

Hvordan opplever flyktningforeldre samarbeidet og møtet med barnehagen? Hvilke forhold i foreldresamarbeidet bidrar til tilhørighet og anerkjennelse? Funn viser at flyktningforeldrene opplever spenninger mellom gode erfaringer og usikkerhet i møte med barnehagen. Manglende forståelse av kulturelle koder og språkbarrierer ser ut til å komplisere foreldresamarbeidet med barnehagen.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Vol. 19, No. 3, 2022
Fagfellevurdert

Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen

Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst.

Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

Bildebøker for å synliggjøre familiemangfold i barnehagen

Denne studien undersøker hvordan 33 norske solomødre ønsker at barnehagen skal speile og synliggjøre familiemangfold. Informantene anbefalte å gjøre dette ved bruk av bildebøker, og ønsket at barnehagen skulle tilby barna bøker om familiemangfold.

Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2021
Fagfellevurdert

Å få øye på det tause som blir "sagt": En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver

Hvordan kan barnehagepersonalets oppmerksomhet mot egne kroppslige og estetiske tegn være en inngang til å (be)gripe og la seg berøre av barnas uartikulerte perspektiver?

Publisert: 29.08.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5/2019
Fagfellevurdert

Inkludering i barnehagens fellesskap: Samarbeid mellom minoritetsfamilien og barnehagens personale - En systematisk litteraturgjennomgang 2012-2017

Hva vet vi om vellykket inkludering og samarbeid? Hvordan tilrettelegges det for gode møter mellom familiene og barnehagene?

Publisert: 20.11.2018 Hentet fra Paideia Vol 16. 2/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

Kindergarten Practice: The Situated Socialization of Minority Parents

Barnehager er institusjoner med egne normer og rutiner. Når man som forelder har barn i barnehagen sosialiseres man inn i den lokale kulturen i barnehagen. Hvordan foregår slike prosesser, og har foreldrenes etniske og kulturelle bakgrunn betydning for hvordan de ansatte utøver sosialiseringsfunksjonen sin?

Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo