Fagartikkel Fanget i stereotypiene. Minoritetsgutters erfaringer med å vokse opp i Norge Minoritetsnorske gutter og menn opplever ofte negative forventninger i kombinasjon med krav om å ta seg sammen. Resultatet kan bli en tristhet, redsel og ensomhet som aldri blir synlig for de som er satt til å hjelpe. Publisert: 06.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Lav sjølfølelse er knytta til skepsis mot innvandring, likestilling og sosial utjevning Personer med lav sjølfølelse i ungdomsårene, og de som har vanskeligheter med å bygge sjølfølelse gjennom livsløpet, viser større motstand mot innvandring, likestilling og sosial likhet som voksne, ifølge ny studie. Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forskning som inkluderer På øya Goza og i Tromsø får ungdom som har psykiske helseutfordringer, delta i forskning. Målet er å forbedre tjenester de selv har behov for. Publisert: 21.11.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Svensk — Artikkel Sårbara ungdomar - hur ska de bäst få jobb och en plats i samhället? Hva må til for å hjelpe sårbare ungdommer slik at de inkluderes i arbeid, utdanning og samfunnsliv? En ny forskningsrapport oppsummerer situasjonen i Norden. Vi avslører resultatet med en gang: Det er ingen «quick fix». Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Arbeidsliv i Norden
Podcast Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage? Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi? Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel En flyktningkompetent skole Norge mottar i disse dager mange barn som flykter fra krigen i Ukraina. Selv om dette er barn fra et utviklet europeisk land som ikke er så ulikt vårt eget, så vil det være forskjeller i kultur og forventninger som skolen må ta høyde for. Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Video Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet. Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen? Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø? Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Skam for annerledeshet Å være i verden som den som skiller seg ut på en måte omgivelsene vurderer som negativ, er svært krevende for den det gjelder. Få har skildret dette så godt som H. C. i eventyret om den stygge andungen. Artikkelforfatterne tar her utgangspunkt i dette eventyret og en historie om gutten Kevin for å belyse temaet, men benytter også erfaringsbasert kunnskap og teori. Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Artikkel Unge samer sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom Unge samer er stolte av sin samiske identitet, men mange sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom. Depresjon, angst og stress vises best hos de samiske jentene. Publisert: 15.04.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet