Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)

Artikkeltema

  • Barnehage (9)
  • Mangfold og integrering (9)
  • Forskning og metode (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Vetuva (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (2)
  • Hallvard Kvale (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn

Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker.

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

En barnehage med plass til alle

I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Norge har Nordens høyeste andel private barnehager

Ny ISF-rapport ser på forholdet mellom offentlige, kommersielle og ideelle barnehager i de fem nordiske landene.

Publisert: 06.12.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel

Kultursensitiv omsorg i flerkulturelle barnehager

Alle barn skal behandles likeverdig i barnehagen. Men likeverdig behandling blir ofte forvekslet med lik behandling. En slik sammenblanding kan gi barna svært ulike forutsetninger for å delta i fellesskapet, mener forsker.

Publisert: 11.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Samtaler over bøker gjør tospråklige barn sterkere i norsk

Samtaler over bøker der minoritetsspråklige foreldre og barnehagelærere samarbeider om å lese og snakke med barnet, har vist seg å være en virkningsfull språklæringsmetode for barn med norsk som andrespråk.

Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn ønsker å være inkluderende

Barn bryr seg ikke om etniske og kulturelle forskjeller og vil gjerne inkludere andre barn, viser funn fra stort internasjonalt forskningsprosjekt.

Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Er det mange måter å være norsk på?

Det religiøse mangfoldet blir ikke godt nok ivaretatt i barnehagen i dag. Den kristne protestantismen blir bekreftet som «den norske felleskulturen», en samfunnskultur i entallsform. Mens andre religioner og kulturer blir privatisert som «hjemmets kultur». Dermed kan det se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.

Publisert: 09.11.2015 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo