Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Mangfold og integrering (8)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (6)
  • Spesialpedagogikk (2)

Artikkelforfatter

  • Bushra Fatima Syed (2)
  • Lavdim Alihajdaraj (1)
  • Liv Ingrid Aske Håberg (1)
  • Màre Helander (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Sigrún Arna Elvarsdóttir (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Vigdis Foss (1)
  • Vilde Håkansson (1)
Fagartikkel

Rådgivning for et inkluderende fellesskap for alle i barnehagen

Det er stor forskjell på barnehager. Det finnes barnehager hvor de ansatte klarer å skape inkluderende fellesskap, og det finnes barnehager hvor de ansatte ikke har den kompetansen som skal til for å klare dette. Her beskrives en metode for rådgivning som kan hjelpe barnehagepersonalet til å få til dette på en bedre måte.

Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Fagartikkel

Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen

Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Ledelse er nøkkelen til å inkludere alle barn i barnehagen

For å få til en barnehage som inkluderer alle barn, er det viktig å lede sammen med andre.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Mangfold og inkludering i barnehagen

Artikkelforfatteren har arbeidet i barnehager både på Island og i Norge. Hun deler her noen erfaringer og tanker om hva som skal til for at man kan få til mer inkludering av barn som trenger spesialpedagogisk hjelp, i barnehagen.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagartikkel

Barnehagen serverte barna spennende retter og smaker

Da styrerne lot barnehageansatte bruke sin matkompetanse for å servere barna nye smaker som pilau, mango, chili og ingefær, ble matkulturen i barnehagen endret.

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagartikkel

Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute?

Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel

Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst

I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo