Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Internasjonal forskning (7)
  • Mangfold og integrering (7)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (2)
  • Bedre skole (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Anders G. Kjøstvedt (1)
  • Aud Pettersen-Solberg (1)
  • Elin Lande (1)
  • Ellen Kathrine Bludd (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
Fagartikkel

Kontroversielle spørsmål på dagsorden

God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel

Opprop fra forskere om utenforskap blant barn og unge

Hva står på spill når barn og unge risikerer sosial ekskludering? USN har ledet et prosjekt som nå legger fram politikkanbefalinger og en forskningsbasert utdanningsmodell som fremmer sosial inkludering.

Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Oversikt over nordisk forskning om inkludering i skolen viser stor variasjon

En systematisk kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov, utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret, viser flere områder med forbedringspotensial.

Publisert: 05.06.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning, Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvem i Skandinavia er best på å få flyktninger i jobb?

Sverige seiler opp på nivå med Norge i en ny rapport om integrering av flyktninger i arbeidsmarkedet i Skandinavia. Svenskenes satsing på utdanning trekkes frem som en suksessfaktor.

Publisert: 13.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Språket ditt er viktig!

Professor Marit Westergaard forsker på flerspråklighet og språktilegnelse. Hun mener det er viktig for samfunnet å satse på språk. Samtidig må man ha en realistisk forventning til hva det vil si å være flerspråklig.

Publisert: 26.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel

Spesialundervisning og inkludering i klasserommet

Denne artikkelen handler om et utviklingsarbeid på Tistedal skole i Halden kommune, der målet har vært at all spesialundervisning skal foregå inne i klasserommet. Etter at prosjektet har pågått i drøyt tre år, viser resultatene at de har fått en skole der alle elevene forteller at de lærer mer, de har fått flere venner, og det er mindre mobbing og større aksept for hverandres ulikheter.

Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Omtale

Skal forske på inkluderende barnehager

Hvordan kan barnehagen bidra til mer inkluderende samfunn? HSN skal hjelpe EU med å finne svaret.

Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo