Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagartikkel (4)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (14)
  • Morsmålsundervisning (14)
  • Norsk som andrespråk (5)
  • Muntlig språk (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (3)
  • Bedre skole (2)
  • Universitetet i Innlandet (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • NOKUT (1)
  • NTNU (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Bushra Fatima Syed (1)
  • Erlend Moe (1)
  • Hilde Hofslundsengen (1)
  • Johanne Hansen Kobberstad (1)
  • Jonas Yassin Iversen (1)
  • Kristin Vinje (1)
  • Line-Marie Holum (1)
  • Lukas Espenes Kosner (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Màre Helander (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Thor-André Skrefsrud (1)
Kronikk

I norsk skole får ikke alle elever under­visningen de har krav på

KRONIKK: Barneskoleelever med fagene samisk, kvensk eller finsk som andrespråk møter hindringer i å ta tilbake språket sitt.

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra forskning.no
Forskningsnotat

Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge

Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge?

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Å lengta etter eit språk

Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake.

Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lærere ikke forberedt på elever med flyktningbakgrunn

Aldri før har flere mennesker vært på flukt. Hvordan bør skolen ta imot elever med flyktningbakgrunn, barn og unge som har opplevd at deres mening ikke har en verdi?

Publisert: 11.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Blogg

Vi bør legge til rette for at ukrainske flyktninger raskt kan komme i gang med utdanning eller jobb

Under flyktningkrisen i 2015 var det et stort behov for å kartlegge kompetansen til de mange flyktningene som kom til Norge. Erfaringene NOKUT fikk da kan vi bruke til å hjelpe ukrainere som kommer nå.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Nå kommer de ukrainske elevene

Hvordan kan lærere og medelever best møte de ukrainske flyktningene som nå kommer til norske skoler?

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Språk og utdanningssystem i Ukraina

I dag er Ukraina rammet av krig, og det anslås at opptil 4 millioner mennesker vil flykte fra landet. En del av dem vil komme til Norge.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel

Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst

I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Artikkel

– Integrering er en sosial prosess som trenger sivilsamfunnet

Flyktninger i norske småkommuner synes det kan være vanskelig å bli integrert i samfunnet. Forsker mener å intensivere de offentlige tjenestene vi har i dag ikke vil gjøre at vi lykkes.

Publisert: 04.10.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagartikkel

Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet

En undersøkelse blant grunnskolelærerstudenter viser at studentene opplever flerspråklighet som en utfordring de må lære å håndtere. Samtidig er de innstilt på å finne fram til kompromisser som balanserer ulike hensyn, og som også kan utnytte flerspråklighet som en ressurs.

Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagfellevurdert

Høyt utdanna flyktningers tilnærminger til kvalifisering og arbeid

Denne artikkelen undersøker hvordan høyt utdanna flyktninger opplever og reagerer når de deltar i Introduksjonsprogrammet.

Publisert: 03.05.2020 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 1-2/2020
Artikkel

Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år

Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog.

Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel

Tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet

Elevgrunnlaget i dagens skole er mer språklig og kulturelt sammensatt enn tidligere. Uten en undervisning som tar hensyn til elevenes språklige og kulturelle forutsetninger, vil retten til tilpasset opplæring bli et krav om tilpasning til opplæringen, ikke en tilpasning av opplæringen.

Publisert: 30.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Minoritetsspråklige elever i skolen

Elever med en annen morsmålsbakgrunn enn norsk kalles minoritetsspråklige elever, men hva innebærer denne kategoriseringen av elevene? En konsekvens av kategoriseringen minoritetsspråklige elever kan være at lærerens forventninger til eleven blir lave, og at disse lave forventningene fører til at eleven klarer seg dårligere i skolen – en selvoppfyllende profeti.

Publisert: 20.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo