Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Forskningsnotat (1)
  • Omtale (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (8)
  • Muntlig språk (8)
  • Norsk som andrespråk (8)
  • Fremmedspråk (3)
  • Morsmålsundervisning (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (2)
  • UiT Norges arktiske universitet (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NIFU (1)

Artikkelforfatter

  • Ellen Kathrine Bludd (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Line-Marie Holum (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Trude Haugseth Moe (1)
Video

Læring for livet (11) Flerspråklighet

Martyna Golba begynte i norsk skole uten å kunne ett ord norsk. Nå er hun snart lærer, og erfaringene hun gjorde seg tar hun med seg inn i yrket.

Publisert: 28.02.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Lesesenteret
Forskningsnotat

Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge

Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge?

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skolen trenger et system for å ta imot nyankomne elever

Dette viser en ny NIFU-rapport om nyankomne elevers opplæringssituasjon i grunnskolen og i videregående opplæring. En stor utfordring for skolene er å balansere språklig, faglig og sosial integrering.

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme

Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien?

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk?

Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet.

Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Skal forske på hvordan innvandrere med lav utdanning lærer seg nytt språk

Høgskolen i Østfold har i samarbeid med Universitetet i Bergen fått tildelt 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på hvordan innvandrere med lav utdanningsbakgrunn tilegner seg et nytt språk.

Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år

Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog.

Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo