Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (5)
  • Praktiske og estetiske fag (5)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Johanne Ilje-Lien (1)
  • Kari Holdhus (1)
  • Kim E. Andreassen (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
Fagartikkel

Skolens kunstfag − om hvorfor estetikk, mangfold og demokrati hører sammen i skolen

De fleste elever har liten tilgang til kunstfag, samtidig som disse fagene kan være basert på snevre forståelser av hva kunst skal være, og hvem den skal representere. Dersom kunstfagene i skolen styrkes på elevenes premisser, vil de i større grad kunne oppleve mening og mestring.

Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel

Musikkundervisning med kjønn og seksualitet er ikke bare-bare

Norske musikklærere synes det er utfordrende, og forbundet med stor risiko, å undervise om kjønn og seksualitet i klasserommet.

Publisert: 28.08.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Musikkterapi som integrering

Ved hjelp av musikk blir flyktninger raskere integrert i Norge. De kan til og med bli popstjerner.

Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert

Å få øye på det tause som blir "sagt": En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver

Hvordan kan barnehagepersonalets oppmerksomhet mot egne kroppslige og estetiske tegn være en inngang til å (be)gripe og la seg berøre av barnas uartikulerte perspektiver?

Publisert: 29.08.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5/2019
Artikkel

Stadig flere feirer halloween

Oppslutningen rundt halloween har doblet seg på få år. 31. oktober har blitt en viktig merkedag i Norge.

Publisert: 28.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo