Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (22)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (22)
  • Oppvekst og levekår (10)
  • Demokrati og medvirkning (8)
  • Norsk som andrespråk (5)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Morsmålsundervisning (2)
  • Motivasjon (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Engelsk (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (22)

Artikkelforfatter

  • Per Tronsmo (2)
  • Thor-André Skrefsrud (2)
  • Adam Wild (1)
  • Anders G. Kjøstvedt (1)
  • Anne Bonnevie Lund (1)
  • Bente Bolme Moen (1)
  • Christian Carlsen (1)
  • Christian Lomsdalen (1)
  • Christine Hope (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Gerd Grimsæth (1)
  • Grethe Hilditch (1)
  • Hege Alnæs (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Ilmi Willbergh (1)
  • Joke Dewilde (1)
  • Jonas Yassin Iversen (1)
  • Kari Holdhus (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Magne Skibsted Jensen (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Marianne Gulli (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Martin Sjøen (1)
  • Minela Košuta (1)
  • Roger Bugge Rønning (1)
  • Rune Andreassen (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Tony Burner (1)
  • Torill Strand (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
  • Åse Røthing (1)
Fagartikkel

Nasjonale minoriteter og den flerkulturelle skolen

Norge har vært et innvandringsland langt tilbake i historien, og skolen har vært stedet der minoritetene skulle fornorskes. Men selv om minoritetsgrupper i dag har fått aksept og rettigheter som nasjonale minoriteter, er deres kultur og historie fortsatt fraværende i skolen. Og det er ikke lett å få tilpasset undervisningen dersom eleven for eksempel har behov for å reise i deler av året.

Publisert: 09.06.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Fagartikkel

Minoritetsspråklige lærerstudenter møter den flerkulturelle grunnskolen

Minoritetsspråklige lærerstudenter beskriver hvordan de opplever praksis og hvilke holdninger de møter i en skole som definerer seg selv som «flerkulturell». Samtidig får de erfare hvordan deres egen bakgrunn kan bli en viktig ressurs for elevene.

Publisert: 01.02.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo