Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (4)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • Tidsskrift for samfunnsforskning (4)

Artikkelforfatter

  • Anja Bredal (1)
  • Azin Banafsheh (1)
  • Christer Hyggen (1)
  • Elisabeth Ugreninov (1)
  • Ingar Brattbakk (1)
  • Ingrid Smette (1)
  • Martin Isungset (1)
  • Mats Lillehagen (1)
  • Rune Ellefsen (1)
  • Sveinung Sandberg (1)
Fagfellevurdert

Rasisme og motstand: Minoritetsungdom slår tilbake

Når motstand mot rasisme integreres i hverdagens interaksjoner, utgjør det en form for allestedsnærværenhet som kan være mer potent enn de fleste former for politisk mobilisering og offentlige tiltak.

Publisert: 18.06.2024 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 65) 1/2024
Fagfellevurdert

Foreldres nabolagstrategier for barn og unge: danne, styrke og skjerme

Nabolaget er en vesentlig del av barn og unges oppvekstmiljø. Hvilke strategier tar foreldre i bruk for å beskytte barna fra negative nabolagseffekter og for å fremme positive nabolagseffekter?

Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 63) 2/2022
Fagfellevurdert

Foreldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolen

Nordiske studier har vist at minoritetsforeldre oftere enn majoritetsforeldre legger begrensninger på ungdom, og særlig jenter. Slike restriktive foreldrepraksiser utfordrer kjønnslikestilling og økende selvbestemmelse som premisser for foreldrepraksis i den norske velferdsstaten.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 62) 1/2021
Fagfellevurdert

Fødselsrekkefølge og utdanningsoppnåelse: Har foreldrenes landbakgrunn betydning?

Vår tolkning er at familiesosialiseringen blant innvandrerfamilier er ulik majoritetsbefolkningens, at forhold knyttet til botid kan påvirke søsknene ulikt, eller at institusjonelle rammer påvirker norskfødte med innvandrerforeldre annerledes enn majoriteten.

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 58) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo