Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (3)
  • Matematikk (3)
  • Forskning og metode (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Valenta (1)
  • Janne Fauskanger (1)
  • Marianne Maugesten (1)
  • Ole Enge (1)
  • Reidar Mosvold (1)
  • Sindre Dagsland (1)
Fagfellevurdert

Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer

Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Denne studien retter fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen undervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene.

Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Fagfellevurdert

Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster

Når elever blir bedt om å utforske noe i en skriveoppgave kommer det til syne en spenning mellom det utforskende som prosess eller produkt: En utforskende tekst (som tekstlig produkt) og en utforskende aktivitet (prosess) er ikke nødvendigvis det samme.

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 2/2019
Fagfellevurdert

Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen

Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo