Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Matematikk (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Joakim Olsson (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Oda Heidi Bolstad (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagfellevurdert

Demokrati og medborgerskap i matematikkundervisninga

Kva seier matematikkdidaktisk forsking om arbeid med demokrati og medborgarskap i matematikkundervisninga? Og korleis kan denne forskinga bidra til forståinga av det tverrfaglege temaet i matematikkfaget i norsk skule?

Publisert: I går Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 19) 1/2025
Artikkel

Ungdommens stemme kan bidra til verdifulle endringer i matematikkundervisningen

Ny forskning viser at elevers aktive medvirkning og kritiske tenkning kan forbedre matematikkopplæringen betydelig. Likevel er det få elever som opplever å bli involvert i sin egen læringsprosess.

Publisert: 14.03.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel

Nysgjerrigper - en motor for motivasjon

Nysgjerrigper gir barn forskerkompetanse og gjør dem bevisste på hvordan man tilegner seg kunnskap. I tillegg vil utforskning av tekster, skriving og registrering av resultater i forbindelse med undersøkelsene gjøre at elevene selv føler behovet for å utvikle sine grunnleggende kompetanser. Derfor bør også norsk- og matematikklærere være oppmerksomme på mulighetene som ligger i dette tiltaket.

Publisert: 13.07.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo