Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)

Artikkeltema

  • Digitalisering (4)
  • Matematikk (4)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Titan.uio.no (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Nils Buchholtz (1)
  • Yngve Vogt (1)
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Programmering blir allemannseie i skolen

Databeregninger er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Elever kan lære mer matematikk i friluft

Ved å la elever løse konkrete oppgaver i nærmiljøet, kan elevene bli mer motiverte og oppleve matematikkfaget som mer meningsfullt.

Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Digitale læremidler og tidlig algebralæring

Det er bredt dokumentert at algebra er et utfordrende emneområde i matematikk for mange elever. Visualisering gjennom spill kan fungere, men noen spilltyper fungerer bedre enn andre.

Publisert: 08.01.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo