Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Matematikk (5)
  • Vurdering (5)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Fossum (1)
  • Dordy Wilson (1)
  • Erlend Moe (1)
  • Inger Throndsen (1)
  • Svein Lie (1)
  • Tore Brøyn (1)
Artikkel

– Oppsiktsvekkende dårlige skoleresultater

Norske 15-åringers dårlige resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagartikkel

Pensjonssparing til matematikkeksamen– i 1952 og i 2017

Pensjonssparing er tema i to matematikkoppgaver gitt til eksamen med 65 års mellomrom.

Publisert: 14.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel

Underveisvurderingens paradoks

Lærere og elever er blitt intervjuet og observert med hensyn til hvordan underveisvurdering blir gitt i praksis og hva slags utbytte elevene har av denne vurderingsformen. Resultatet viser en motsetning mellom forskriftens krav til forsvarlig dokumentasjon av underveisvurdering og målet om en vurdering som skal bidra til elevenes læring.

Publisert: 11.09.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Artikkel

En stille revolusjon innenfor vurdering – men matematikklærerne henger etter

Matematikklærere skiller seg fra andre lærere ved at de i liten grad benytter seg av egenvurdering og hverandrevurdering – noen av dem tror det må være slik på grunn av fagets egenart. Det er de som tror at vurdering i matematikkfaget dreier seg om å krysse av riktige svar.

Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Kjennetegn på hva? Om «kjennetegn på måloppnåelse» i matematikk

En evaluering av prosjektet Bedre vurderingspraksis viser at lærerne har hatt problemer med å følge tankegangen som ligger bak Utdanningsdirektoratets formulering av kjennetegn på lav og høy måloppnåelse i matematikk. Problemet er at kjennetegnene omfatter mange kompetansemål av gangen og går på tvers av hovedområdene i læreplanen. Et nytt utkast til nasjonale kjennetegn på måloppnåelse i matematikk har tatt hensyn til disse innvendingene, men har samtidig økt kompleksiteten. Slik risikerer man at det som skulle være et nyttig verktøy for læreren, kan bli for vanskelig å bruke i praksis.

Publisert: 20.01.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo