Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (27)
  • Artikkel (3)

Artikkeltema

  • Matematikk (30)
  • Lesing og muntlig ferdighet (5)
  • Lærerutdanning (5)
  • Barnetrinn (4)
  • Internasjonal forskning (4)
  • Vurdering (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Naturfag (3)
  • Norsk (3)
  • Digitalisering (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Kollegaveiledning (2)
  • Lekser (2)
  • Læreplaner (2)
  • Motivasjon (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Engelsk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (30)

Artikkelforfatter

  • Tore Brøyn (3)
  • Inger Throndsen (2)
  • Odd Harald Valdermo (2)
  • Ole Kristian Bergem (2)
  • Aina Fossum (1)
  • Anita Valenta (1)
  • Anne Berit Fuglestad (1)
  • Are Turmo (1)
  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Dordy Wilson (1)
  • Eirik Jåtten (1)
  • Espen Daland (1)
  • Gerd Fredheim (1)
  • Gerd Inger Moe (1)
  • Guri A. Nortvedt (1)
  • Hallvard Kjelen (1)
  • Janne Fauskanger (1)
  • Jarle Bakke (1)
  • Jørgen Haug Theodorsen (1)
  • Kari Vea Salvanes (1)
  • Liv Sissel Grønmo (1)
  • Lone Lønne Christiansen (1)
  • Ole Enge (1)
  • Peer Andersen (1)
  • Pål E.O. Jom (1)
  • Pål-Erik Eidsvig (1)
  • Siv Svendsen (1)
  • Svein Lie (1)
  • Svein-Erik Fjeld (1)
  • Sverre Moe (1)
  • Tina Beate Bjørk (1)
  • Tone Dalvang (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Fagartikkel

Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning

Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning

ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen

Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen.

Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater

Økt lærertetthet gir ikke uten videre bedre læring. Man må også endre måten å arbeide på. Et prosjekt innenfor matematikkundervisning i småskolen er et eksempel på hvordan ekstra lærerressurser kan brukes for å bedre elevenes resultater.

Publisert: 08.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Etterutdanning gjennom å øve sammen

Å utvikle elevenes dybdeforståelse i matematikk er en kompleks prosess som utfordrer lærernes undervisningspraksis. Når erfarne lærere møtes, planlegger, prøver ut og diskuterer konkrete undervisningsopplegg, kan de sammen utvikle en mer ambisiøs praksis.

Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Bevisets stilling i matematikkundervisningen

Det matematiske bevis blir gjerne omtalt som kjernen i matematikken. I ny læreplan kan det matematiske beviset først og fremst finnes igjen i kjerneelementet resonnering og argumentasjon. I grunnskolen blir utfordringen å presentere dette temaet på en slik måte at elevene får en alderstilpasset og anvendbar forståelse av matematiske bevis.

Publisert: 25.09.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Undervisningskvalitet og elevenes læring

I TIMSS 2015-studien ble det tatt et norsk initiativ for å utvide elevspørreskjemaet med spørsmål relatert til undervisningskvalitet i matematikktimene. Analyser av disse dataene viser at viktige aspekter ved undervisningskvalitet har positiv sammenheng med elevenes læringsresultater.

Publisert: 26.11.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

Motiverende vurdering: Systematisk bruk av samarbeidsprøver i matematikk

Et forsøk med samarbeidsprøver i matematikk ga økt motivasjon og minsket stressnivået blant elevene. Samtidig erfarte man at endret vurderingspraksis vil kreve at man også endrer måten å undervise på.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

Pensjonssparing til matematikkeksamen– i 1952 og i 2017

Pensjonssparing er tema i to matematikkoppgaver gitt til eksamen med 65 års mellomrom.

Publisert: 14.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel

Matematikkompasset

Matematikkompasset brukes til å utvide læreres praksis i møte med elever i matematikkvansker. Gjennom å visualisere samspill, intensjonene med opplæringen og matematiske handlinger kan dette redskapet bidra til å sette retning for elevers ønskede utvikling.

Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Unges praktiske matematikkferdigheter er svekket

Unge mellom 16 og 29 er svakere i såkalt hverdagsmatematikk nå, enn hva de var før. Forskere ved UiS undres over hva det kan skyldes.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Artikkel

- Det fins ingen Singapore-matematikk

Dr. Yeap Ban Har regnes som en guru innenfor matematikkopplæring. Det ble sett som et kupp å få ham til Norge, nærmere bestemt til Oslo Katedralskole, der han over tre dager foreleste for til sammen 700 matematikklærere. Men Yeap Ban Har avviser at det er nye og revolusjonerende metoder han presenterer. Det fins ingen «Singapore-matematikk», vi kaller det bare matematikk, sier han.

Publisert: 03.05.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Video i matematikkundervisning

Bruk av video i matematikkundervisningen er blitt langt enklere enn det var for bare få år siden. Har du ikke prøvd det selv, så er det verd et forsøk. Her beskrives noen viktige prinsipper og metoder for produksjon av gode matematikkvideoer.

Publisert: 29.03.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Matematikk – vår tids latin

Mange elever har lite nytte eller utbytte av matematikkundervisningen i videregående skole, blant annet fordi de har utviklet matematikkangst. Derfor bør man både utrede hvordan matematikk kan gjøres valgfritt for en del av elevene, og vurdere om krav til matematikk for opptak til studier er relevante.

Publisert: 28.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Utviklende opplæring i matematikk – utfordringer for læreren

Utviklende opplæring i matematikk, såkalt russisk matematikk, er en metode som får økt oppslutning. Opplegget kan imidlertid innebære utfordringer i forhold til lærerens praksis.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

FYR – samarbeid for bedre læring på yrkesfag

Alle elever i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene må få en opplæring i fellesfagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag som de opplever som relevant i hverdagen og som er rettet mot framtidig yrkesliv. Videregående skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram skal arbeide aktivt og systemisk for at dette blir realisert.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Profesjonskunnskap for matematikklærerutdannere

Det fins ingen egen utdanning for dem som skal undervise kommende matematikklærere. Matematikklærerutdannere må derfor utvikle sin kunnskap gradvis over tid. Lærerutdanningene bør finne systematiske måter for å tilrettelegge utvikling av lærerutdanneres kompetanse, og dermed bidra til kvaliteten i lærerutdanningen.

Publisert: 29.11.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Fagartikkel

Underveisvurderingens paradoks

Lærere og elever er blitt intervjuet og observert med hensyn til hvordan underveisvurdering blir gitt i praksis og hva slags utbytte elevene har av denne vurderingsformen. Resultatet viser en motsetning mellom forskriftens krav til forsvarlig dokumentasjon av underveisvurdering og målet om en vurdering som skal bidra til elevenes læring.

Publisert: 11.09.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Tekststykker i matematikk

For at elever skal kunne klare å skape mening i en matematisk tekst, må de ha kompetanse i å lese sammensatte tekster. Men å bygge seg opp en slik kompetanse er ikke noe elevene uten videre klarer på egen hånd. En vei til bedre forståelse er å selv konstruere tekstoppgaver basert på matematiske problemstillinger.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Skriving i matematikk og naturfag

Systematisk og aktivt arbeid med å utvikle barns skriveferdigheter er en sentral del av opplæringen i matematikk og naturfag. Elevene utvikler seg både gjennom å bruke skriving til å utvikle kunnskap i faget og gjennom å bruke skriving til å kommunisere kunnskapen sin til andre.

Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo