Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (27)
  • Artikkel (3)

Artikkeltema

  • Matematikk (30)
  • Lesing og muntlig ferdighet (5)
  • Lærerutdanning (5)
  • Barnetrinn (4)
  • Internasjonal forskning (4)
  • Vurdering (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Naturfag (3)
  • Norsk (3)
  • Digitalisering (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Kollegaveiledning (2)
  • Lekser (2)
  • Læreplaner (2)
  • Motivasjon (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Engelsk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (30)

Artikkelforfatter

  • Tore Brøyn (3)
  • Inger Throndsen (2)
  • Odd Harald Valdermo (2)
  • Ole Kristian Bergem (2)
  • Aina Fossum (1)
  • Anita Valenta (1)
  • Anne Berit Fuglestad (1)
  • Are Turmo (1)
  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Dordy Wilson (1)
  • Eirik Jåtten (1)
  • Espen Daland (1)
  • Gerd Fredheim (1)
  • Gerd Inger Moe (1)
  • Guri A. Nortvedt (1)
  • Hallvard Kjelen (1)
  • Janne Fauskanger (1)
  • Jarle Bakke (1)
  • Jørgen Haug Theodorsen (1)
  • Kari Vea Salvanes (1)
  • Liv Sissel Grønmo (1)
  • Lone Lønne Christiansen (1)
  • Ole Enge (1)
  • Peer Andersen (1)
  • Pål E.O. Jom (1)
  • Pål-Erik Eidsvig (1)
  • Siv Svendsen (1)
  • Svein Lie (1)
  • Svein-Erik Fjeld (1)
  • Sverre Moe (1)
  • Tina Beate Bjørk (1)
  • Tone Dalvang (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Fagartikkel

Lekser i TIMSS og i norsk skole

PISA og TIMSS har i mange år gjort internasjonale sammenligninger av elevers kompetanse i realfag. Ingen av dem kan ut fra forskning begrunne hvorfor norske elever ikke gjøre det bedre når vi sammenligner med andre land, men kommer likevel med forslag til forbedring. TIMSS har i sine undersøkelser blant annet tatt opp lekser – spørsmålet er om de har et godt nok grunnlag for de anbefalingene de gir.

Publisert: 07.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel

Leseforståelse og matematikk

To studier av sammenhengen mellom leseforståelse og løsing av tekstoppgaver viser at enkelte elever kan mislykkes i oppgaveløsingen fordi de tolker språket i oppgavene feil og dermed ikke oppfatter hva oppgaven faktisk går ut på. Disse elevene vil ha stor fordel av å arbeide bevisst med lesing i matematikk og få hjelp til å bygge opp et repertoar av oppgaveformater som de kan kjenne igjen.*

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Algebra og tall er motoren i matematikken – derfor går matematikkfaget i Norden for halv fart

Den internasjonale TIMSS-studien i 2011 viser framgang i norske elevers prestasjoner i matematikk. Problemet er at norske elever fortsatt presterer svært svakt i algebra. Det samme gjør svenske og finske elever. Det tegner seg noe man kan kalle en nordisk profil, som kjennetegnes av for ensidig vekt på anvendt matematikk i dagligsituasjoner og for lite vekt på ren matematikk.

Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Artikkel

En stille revolusjon innenfor vurdering – men matematikklærerne henger etter

Matematikklærere skiller seg fra andre lærere ved at de i liten grad benytter seg av egenvurdering og hverandrevurdering – noen av dem tror det må være slik på grunn av fagets egenart. Det er de som tror at vurdering i matematikkfaget dreier seg om å krysse av riktige svar.

Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Rekning i norsk og musikk – og norskfaget som forsvann?

Det kan vere stor skilnad på korleis læreplantekstane integrerer grunnleggjande ferdigheiter i dei ulike skulefaga. Dette handlar ikkje minst om fagleg eigenart og faggrenser. Denne artikkelen samanliknar korleis rekning er integrert i høvesvis musikk og norsk. Musikk har meir eller mindre tydelege grenser, og rekning som grunnleggjande ferdigheit ser ut til å vere godt integrert med det musikkfaglege. For norsk er det ganske annleis.

Publisert: 04.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagartikkel

Nysgjerrigper - en motor for motivasjon

Nysgjerrigper gir barn forskerkompetanse og gjør dem bevisste på hvordan man tilegner seg kunnskap. I tillegg vil utforskning av tekster, skriving og registrering av resultater i forbindelse med undersøkelsene gjøre at elevene selv føler behovet for å utvikle sine grunnleggende kompetanser. Derfor bør også norsk- og matematikklærere være oppmerksomme på mulighetene som ligger i dette tiltaket.

Publisert: 13.07.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Fagartikkel

Spillbasert læring - Håndholdte spillkonsoller i skolen

Det er påfallende hvor raskt elever lærer når de holder på med vanskelige dataspill. En skole gjennomførte et prosjekt der man ville undersøke om hjernetrimspill kan hjelpe elevene til å bli bedre i tradisjonell hoderegning. Det viste seg at elevene klarte å løse hoderegningsoppgaver raskere, og at svake elever hadde større forbedring enn de sterke.

Publisert: 23.02.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Fagartikkel

Elevers utvikling av regneferdigheter - Betydningen av målorientering

Det ser ut til at elever som står i fare for å sakke akterut faglig, oppnår et bedre læringsutbytte i et mestringsorientert læringsmiljø hvor det legges vekt på forståelse og kunnskap, utvikling av nye ferdigheter og betydningen av innsats. Dette er forskjellig fra en prestasjonsorientert læringskultur, hvor det å demonstrere egen dyktighet og å framstå som bedre enn andre er det viktigste. Et flertall av lærerne på 2. og 3. trinn ser ut til å ha en mestringsorientert holdning til matematikkundervisningen.

Publisert: 24.03.2010 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Fagartikkel

Samarbeid for bedre læring i matematikk

I stedet for å gi et ferdig svar, la barn få undersøke og finne fram sammenhenger selv, skape nye tanker og ideer som går ut over det som de kjenner fra før. Med en slik tilnærming blir det ikke rett fram å svare på spørsmål som: Hva gjør jeg nå? Er det gange eller dele her, lærere?

Publisert: 30.01.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Fagartikkel

Kjennetegn på hva? Om «kjennetegn på måloppnåelse» i matematikk

En evaluering av prosjektet Bedre vurderingspraksis viser at lærerne har hatt problemer med å følge tankegangen som ligger bak Utdanningsdirektoratets formulering av kjennetegn på lav og høy måloppnåelse i matematikk. Problemet er at kjennetegnene omfatter mange kompetansemål av gangen og går på tvers av hovedområdene i læreplanen. Et nytt utkast til nasjonale kjennetegn på måloppnåelse i matematikk har tatt hensyn til disse innvendingene, men har samtidig økt kompleksiteten. Slik risikerer man at det som skulle være et nyttig verktøy for læreren, kan bli for vanskelig å bruke i praksis.

Publisert: 20.01.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo