Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Matematikk (6)
  • Klasseledelse (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (6)

Artikkelforfatter

  • Hege Tunstad (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Kjersti Wæge (1)
  • Steinar Brandslet (1)
Blogg

Hvorfor mattelæreren er viktig for framtida

Matematikk-lærere har kanskje aldri løst noen store miljøutfordringer, kreftgåter eller energikriser. Men de utdanner de som skal gjøre det.

Publisert: 25.05.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Gavepakke i geometri til matematikklærere i Norge

En spesiell type matematikkoppgaver engasjerer og motiverer elever mer enn «tradisjonelle» oppgaver, viser forskning. I Norge finnes slike oppgaver på mattelist.no, og nå lanseres 100 nye oppgaver i geometri.

Publisert: 05.09.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Fem forskningsfunn som skolepolitikerne bør kjenne til

Hver elev som fullfører videregående skole gir en samfunnsgevinst på nesten én million kroner. 30 prosent av ungdommene som dropper ut av videregående skole oppgir ensomhet som årsak.

Publisert: 26.08.2015 Hentet fra NTNU
Artikkel

Gjennombrudd i matteundervisningen

En metode som er hentet fra helsevesenet, løfter elevenes nivå i matematikk. Levanger videregående skole har prøvd ut metoden med hell.

Publisert: 06.02.2014 Hentet fra NTNU Gemini
Artikkel

Øvelse gjør mattemester

Selv om du er god i en bestemt type matematikkoppgaver, kan du ikke slurve med å øve på andre typer oppgaver. Det viser ny forskning.

Publisert: 13.12.2013 Hentet fra NTNU
Artikkel

– Effektiv metode for mattelæring brukes lite

En metode som gjør elevene glade i matte, brukes lite i norsk skole. – Hvis frafall i videregående skole handler om manglende motivasjon, kan metoden være en av løsningene, sier forsker.

Publisert: 22.07.2012 Hentet fra NTNU Gemini
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo