Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Matematikk (8)
  • Lærerutdanning (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (8)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (6)
  • Anne-Mai Teigmo (1)
  • Sonja Balci (1)
Artikkel

Hvorfor velger mange jenter bort matematikk?

De har like gode karakterer, men allikevel går ikke så mange jenter som gutter videre med matematikk.

Publisert: 01.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Det er en myte at noen ikke har hjerne for matematikk

OsloMet-forsker Bjørn Smestad har råd til elever som ønsker å bli bedre i matematikk.

Publisert: 05.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Å være nysgjerrig og tenke selv

Han mener det kule med matematikken er at du kan skape eller oppdage den helt selv med den menneskelige fornuft.

Publisert: 11.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Matematikkutdanning gir mestring

Synet på egen matematikkunnskap endrer seg i løpet av lærerutdanningen.

Publisert: 08.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lesing + matematikk = forståelse

Lærerutdannere mener det er en utfordring å sikre at lesing som grunnleggende ferdighet blir en naturlig del av arbeidet med matematikk på fagets premisser i skolen.

Publisert: 11.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærerstudenters oppfatning om 0,999…

Er 0,999… mindre enn 1 eller lik 1? De fleste har et begrepsbilde som sier at tallet er mindre enn 1, og holder fast på det selv om matematikklæreren deres prøver å fortelle dem det motsatte.

Publisert: 07.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Matematisering i ordlek

– Følger du nøye med i barns frie lek, skjer det mye vi ikke er klar over, sier høgskolelektor Vigdis Flottorp ved Institutt for barnehagelærerutdanning.

Publisert: 22.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

En mer menneskelig matematikk

Ved å bringe matematikkhistorie inn i matematikkundervisningen kan faget blir mer menneskelig og interessant for noen elever.

Publisert: 20.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo