Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)

Artikkeltema

  • Digitalisering (7)
  • Mobbing (7)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Senter for IKT i utdanningen (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Arve T. Thorsen (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
Artikkel

Hva kjennetegner digitalt utenforskap for barn og unge?

Stipendiat Veslemøy Fossum Johansson forsker på hva det innebærer for barn og unge å oppleve digitalt utenforskap. Målet er å utforme mer inkluderende løsninger.

Publisert: 18.06.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Lærere etterlyser mer opplæring om nettmobbing

Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å adressere problemet. De etterlyser bedre retningslinjer og spesifikk opplæring.

Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?

Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som aldri får fred, sier forsker.

Publisert: 02.02.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet

– Bruken av digitale medier kan blant annet føre til at mobbingen får et mye større publikum enn i skolegården, sier Ida Sjursø. Hun er en av deltagerne under Forsker Grand Prix 2020.

Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Det fordomsfulle språket

Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hva er mobbing og trakassering?

Og hvordan påvirker mobbing, også den digitale, elevenes livskvalitet og skolefaglige prestasjoner? Det har Gunstein Egeberg levert sin doktoravhandling om.

Publisert: 30.03.2017 Hentet fra Senter for IKT i utdanningen
Artikkel

Barn og nye medier

Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem.

Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo