Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningskafe (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (9)
  • Mobbing (9)
  • Psykisk helse (4)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Atferd (2)
  • Skolevegring (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Statped (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Kristin Knudsen Håvik (2)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Geir Møller (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Terje Manger (1)
  • Thormod Idsøe (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Forskningskafe

Forskningskafe: Lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Forskning viser at arbeidet lærere gjør i klasserommet er svært viktig i forebyggingen av mobbing og utenforskap, men for andre år på rad øker mobbetallene. Har lærere de verktøyene som de trenger for å møte utfordringene skolen står i, i dag?

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om

Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Lærere som mobber elever

Denne artikkelen bygger på en kvalitativ undersøkelse der seks grunnskoleelever har beskrevet sitt møte med lærere som de opplevde krenket og mobbet dem. Flere av dem ble i tillegg også mobbet av medelever.

Publisert: 08.11.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Fagfellevurdert

Betydning av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring

Når elever opplever skolemiljøet som så utrygt at de engster seg for å være der, får det som regel alvorlige konsekvenser for de det gjelder, både med tanke på psykisk helse og risiko for frafall i videregående utdanning.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Artikkel

Vær obs på disse formene for mobbing

Fersk forskning fra OsloMet viser hvordan mobbing kan oppstå i grupper. - Det er veldig viktig å forstå at gruppedynamikker spiller en vel så viktig rolle i mobbing som enkeltelever, sier forsker Selma Therese Lyng.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Elever som mobber har dårligere forhold til lærerne

Elever som utsetter andre for mobbing har en svakere relasjon til lærerne enn elever som ikke mobber. Det viser resultatene fra en ny undersøkelse gjort i CIESL-prosjektet.

Publisert: 06.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Sjanseløs mot mobbing uten kompetente voksne

Voksne må være bevisst hvilken forståelse og holdning de møter barn med og hvordan de tolker deres atferd.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2016
Forskningsnotat

Psykososialt læringsmiljø

Det psykososiale læringsmiljøet består av en rekke faktorer knyttet til skolearbeidet, skoleklassen og skolen. Det innbefatter samspill mellom lærere og elever og samspill mellom elever. I denne kunnskapsstatusen som bygger på gjennomlesning av flere systematiske kunnskapsoversikter, kommer vi også inn på forskningsstatus på tema som motivasjon, tiltak mot mobbing, realfag og kultur.

Publisert: 21.03.2014 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

Emosjonelle vansker - Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser?

Hva er emosjonelle vansker, og hva kan pedagoger og andre voksne i skolen gjøre for barn med disse utfordringene?

Publisert: 23.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo