Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (12)

Artikkeltema

  • Mobbing (12)
  • Psykisk helse (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Ledelse (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (12)

Artikkelforfatter

  • Erling Roland (2)
  • Anders Bakken (1)
  • Christian Wendelborg (1)
  • Christine Hope (1)
  • Emil Sætra (1)
  • Gaute Auestad (1)
  • Gerd Grimsæth (1)
  • Hanne Jahnsen (1)
  • Janne Støen (1)
  • Joakim Caspersen (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Lisbeth Gravdal Kvarme (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Nina Grini (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
Fagartikkel

Elever som mobber

Selv om referansen til «den ondsinnede» mobberen ikke lenger er i bruk, preges fortsatt skolen av negative og stigmatiserende beskrivelser av elever som mobber andre. Slike holdninger kan være et hinder i arbeidet med å begrense mobbing i skolen.

Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Læringsmiljøprosjektet – et tiltak for å etablere et trygt og godt skolemiljø

I Læringsmiljøprosjektet får skoler opplæring i å avdekke, stoppe og forebygge mobbing. En evaluering viser at prosjektet har varig virkning på jobbetallene, noe som tyder på at ansatte tar i bruk ny kunnskap og etablerer nye og effektive rutiner og strategier.

Publisert: 16.09.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

Hva er mobbing? Om konsekvenser av at begreper endrer betydning over tid

Begreper som omhandler negative sider ved menneskelig erfaring, fylles med stadig mer omfattende innhold. En negativ effekt kan være at vi mister evnen til å skille mellom fenomener som bør holdes atskilt.

Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Rasisme og antisemittisme i skolen

Skolen er den samfunnsarenaen der barn og unge i Norge opplever flest rasistiske og gruppefiendtlige ytringer. To prosjekter, Dembra i skolen og Dembra LU, skal bidra til å samle erfaringer og støtte skolene i forebygging av rasisme og antidemokratiske holdninger.

Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Systematisk oppfølging etter mobbing

Tidligere mobbeutsatte får ikke alltid den støtten de har behov for, og få fagpersoner har erfaringer med konkret og systematisk oppfølgingsarbeid i Norge i dag. Tromsø kommune har tatt tak i dette gjennom et eget tverrfaglig team.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

«Mitt barn blir mobbet!» – historier om manglende oppfølging i nulltoleransens første år

Fire rektorer forteller om konsekvensene av mangelfulle planer og verktøy for avdekking og oppfølging av mobbesaker. Et viktig tema i fortellingene er det konfliktfylte samarbeidet med foreldrene.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

Mobbing og rehabilitering

Når man setter i gang rehabiliterende tiltak for mobbeutsatte og deres familier, er det viktig å ikke glemme at også andre kan sitte igjen med traumer, for eksempel mobberen og dennes familie. Det er også viktig å se at problemløsning og rehabilitering noen ganger kan bli to sider av samme sak.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Mål for mobbing

Blir det mindre mobbing, eller måles mobbing feil? Elevundersøkelsen er blitt kritisert etter at man inkluderte spørsmål om krenkelser. Men før man gjør grep for å endre undersøkelsen, bør man undersøke grundig hva disse nye resultatene forteller oss.

Publisert: 08.08.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Fagartikkel

Å forhindre mobbing er et lederansvar

I Norge har politikerne bestemt at vi skal ha nulltoleranse for mobbing i skolen, og det er bred oppslutning om et manifest mot mobbing. Likevel viser tall fra Elevundersøkelsen i 2013 at så mange som 60.000 norske barn og unge rapporterte at de mobbes daglig eller ukentlig. Bare 11 prosent av disse elevene sier at skolen har gjort mye for å hjelpe dem. Når det gjelder mobbing ser det altså ut til å være sprik mellom idealer og realiteter.

Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Støttegrupper mot skolemobbing

Støttegrupper mot mobbing kan representere et fristed og gi hjelp og støtte til elever som har vært utsatt for mobbing. En studie viser at slike tiltak bidrar til at mobbingen stopper og at de som har vært utsatt for mobbing, blir inkludert og får en bedre skolehverdag. Elever i støttegruppen opplever at de gjør en viktig og meningsfull jobb, selv om noen opplever utfordringer knyttet til støtterollen.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Nasjonalt tiltak mot høye mobbetall

For et par år siden identifiserte Utdanningsdirektoratet skoler som hadde vedvarende høye mobbetall. De nasjonale skolemyndighetene bestemte i samråd med fylkesmennene og skoleeierne å gi 23 grunnskoler i landet et tilbud om kompetanseheving for å få ned mobbetallene.

Publisert: 04.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagartikkel

Mobbeprogrammene i norsk skole – et kritisk blikk på evalueringene

I en studie publisert i november 2014 har NOVA og Arbeidsforskningsinstituttet vurdert hvordan Olweus-programmet, Zero, Respekt og PALS har evaluert sine egne programmer. En av konklusjonene er at evalueringene i hovedsak er gode, men at de varierer noe i kvalitet. Samtidig etterlyses mer kunnskap om hva barn og unge legger i mobbebegrepet når de svarer på spørreskjemaene som ligger til grunn for evalueringene.

Publisert: 23.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo