Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (28)

Artikkeltema

  • Mobbing (28)
  • Psykisk helse (9)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Atferd (4)
  • Klasseledelse (4)
  • Barnehage (3)
  • Ledelse (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skolevegring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (12)
  • Spesialpedagogikk (7)
  • Læringsmiljøsenteret (4)
  • Første steg (2)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Statped (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Beate Heide (2)
  • Erling Roland (2)
  • Kristin Knudsen Håvik (2)
  • Thormod Idsøe (2)
  • Anders Bakken (1)
  • Andreas Lund Moseid (1)
  • Anne Arnesen (1)
  • Asgeir Røyrhus Olseth (1)
  • Christian Wendelborg (1)
  • Christine Hope (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Emil Sætra (1)
  • Gaute Auestad (1)
  • Gerd Grimsæth (1)
  • Hanne Jahnsen (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Janne Støen (1)
  • Joakim Caspersen (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Kristel Bye Johansen (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Leiv Danielsen (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Lisbeth Gravdal Kvarme (1)
  • Liv Irene Nøstvik (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Mari-Anne Sørlie (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Nina Grini (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Rina Nicolaisen (1)
  • Svenn Erik Knutsen (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Terje Ogden (1)
  • Wilhelm Meek-Hansen (1)
  • Yngve Søderholm-Nodland (1)
Fagartikkel

Etisk ansvar når barn mobbar

Barnehagelæraren må ta i vare barn som vert mobba, men må likevel ikkje gløyma barnet som mobbar.

Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Første steg 1/2025
Fagartikkel

Tourettes syndrom og mobbing i skolen

En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Helsekonsekvenser av mobbing – menneskene bak mobbetallene

Denne artikkelen omhandler en retrospektiv studie der artikkelforfatteren og forskeren har intervjuet to kvinner i 50-årene som ble utsatt for mobbing i barne- og ungdomsskolen, om hvordan dette har preget dem både den gang det skjedde, og nå når de begge er voksne.

Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om

Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Lærere som mobber elever

Denne artikkelen bygger på en kvalitativ undersøkelse der seks grunnskoleelever har beskrevet sitt møte med lærere som de opplevde krenket og mobbet dem. Flere av dem ble i tillegg også mobbet av medelever.

Publisert: 08.11.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Fagartikkel

Skam for annerledeshet

Å være i verden som den som skiller seg ut på en måte omgivelsene vurderer som negativ, er svært krevende for den det gjelder. Få har skildret dette så godt som H. C. i eventyret om den stygge andungen. Artikkelforfatterne tar her utgangspunkt i dette eventyret og en historie om gutten Kevin for å belyse temaet, men benytter også erfaringsbasert kunnskap og teori.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Elever som mobber

Selv om referansen til «den ondsinnede» mobberen ikke lenger er i bruk, preges fortsatt skolen av negative og stigmatiserende beskrivelser av elever som mobber andre. Slike holdninger kan være et hinder i arbeidet med å begrense mobbing i skolen.

Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Læringsmiljøprosjektet – et tiltak for å etablere et trygt og godt skolemiljø

I Læringsmiljøprosjektet får skoler opplæring i å avdekke, stoppe og forebygge mobbing. En evaluering viser at prosjektet har varig virkning på jobbetallene, noe som tyder på at ansatte tar i bruk ny kunnskap og etablerer nye og effektive rutiner og strategier.

Publisert: 16.09.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

Styrerens fem viktigste grep for å forebygge mobbing

En tydelig styrer med lav terskel for mobbing og ansatte som er sensitive for barna, er to av fem grep for å forebygge mobbing i barnehagen.

Publisert: 08.10.2019 Hentet fra Første steg 3/2019
Fagartikkel

Hva er mobbing? Om konsekvenser av at begreper endrer betydning over tid

Begreper som omhandler negative sider ved menneskelig erfaring, fylles med stadig mer omfattende innhold. En negativ effekt kan være at vi mister evnen til å skille mellom fenomener som bør holdes atskilt.

Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Rasisme og antisemittisme i skolen

Skolen er den samfunnsarenaen der barn og unge i Norge opplever flest rasistiske og gruppefiendtlige ytringer. To prosjekter, Dembra i skolen og Dembra LU, skal bidra til å samle erfaringer og støtte skolene i forebygging av rasisme og antidemokratiske holdninger.

Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Skolens ansvar for – og elevens rett til et trygt og godt læringsmiljø

Skolens ansvar har historisk sett vært knyttet til undervisning i fag som norsk, engelsk og matematikk. De siste skolereformene har gitt skolen nye oppgaver. I tillegg til det faglige, har skolen fått ansvar for elevenes skolemiljø og trivsel på skolen*. Skolens ansvar omfatter også elevenes skolevei og friminuttene.

Publisert: 14.05.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagartikkel

Mobbing og oppdragelse

Er kunnskapen og praksisen i barnehage og skole god nok for å forebygge og stoppe forekomst av mobbing og krenkende atferd? Artikkelforfatteren påpeker her at riktig hjelp til foreldre med store omsorgsutfordringer ofte ikke blir gitt tidlig nok, og derfor kan medvirke til krenkelser barn imellom. I disse tilfellene kan det være viktig å tenke annerledes både i intervensjonsfasen og oppfølgingsarbeidet i mobbesaker. Artikkelen retter seg i første rekke mot pedagogisk personale, både i barnehage og skole, men er også relevant for ansatte i skolehelsetjenesten og barneverntjenesten.

Publisert: 18.10.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2018
Fagartikkel

Systematisk oppfølging etter mobbing

Tidligere mobbeutsatte får ikke alltid den støtten de har behov for, og få fagpersoner har erfaringer med konkret og systematisk oppfølgingsarbeid i Norge i dag. Tromsø kommune har tatt tak i dette gjennom et eget tverrfaglig team.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

«Mitt barn blir mobbet!» – historier om manglende oppfølging i nulltoleransens første år

Fire rektorer forteller om konsekvensene av mangelfulle planer og verktøy for avdekking og oppfølging av mobbesaker. Et viktig tema i fortellingene er det konfliktfylte samarbeidet med foreldrene.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

Mobbing – et individ– eller systemproblem?

Mobbing er ikke et individproblem selv om eleven blir den som erfarer og bærer belastningene. Det er snarere et symptom på et systemproblem som bør møtes med en annen medisin enn individuelle tiltak og «mer av det samme» -tenkningen.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagartikkel

Mobbing og rehabilitering

Når man setter i gang rehabiliterende tiltak for mobbeutsatte og deres familier, er det viktig å ikke glemme at også andre kan sitte igjen med traumer, for eksempel mobberen og dennes familie. Det er også viktig å se at problemløsning og rehabilitering noen ganger kan bli to sider av samme sak.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Aktivitetsplikten i praksis

Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet.

Publisert: 03.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage

For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne.

Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Mål for mobbing

Blir det mindre mobbing, eller måles mobbing feil? Elevundersøkelsen er blitt kritisert etter at man inkluderte spørsmål om krenkelser. Men før man gjør grep for å endre undersøkelsen, bør man undersøke grundig hva disse nye resultatene forteller oss.

Publisert: 08.08.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo